A+ A A-

Tibetská kniha mrtvých. Co se děje při umírání a co nastává po smrti

 tibetska-kniha-mrtvych-drtikol

Tibetská kniha mrtvých pochází asi z 8. století a byla sepsána na základě ústní tradice. V dalších šesti stoletích patřila ke skupině spisů, které směli studovat jen lámové a veřejnosti nebyly přístupné. V Západním světě byla kniha poprvé publikována pod názvem Bardo Thödol - Liberation by Hearing on the After - Death Plane roku 1927.
Podle jejího učení představuje smrt a každá ze tří fází následného posmrtného mezistavu extrémní situace, klíčové momenty, kterých lze s prospěchem využít k vysvobození z muk samsáry, dosažení buddhovství, spočinutí v nirváně. Některé prvky v knize jsou předbuddhistického, patrně bönistického původu.

Autorství knihy se připisuje Padmasambhovi, který ji ukryl v 8. století jako termu.
Objevena byla opět ve 14. století Karmalingpou na hoře Gampodar. V tibetském originále titulu knihy nic o mrtvých není. Původní, nezkrácený název je Hluboké učení o spontánním vysvobození skrze rozjímání o pokojných a hněvivých božstvech. Zkráceně se jmenuje Bardo Thödol - "Osvobození skrze naslouchání v bardu".
Název Tibetská kniha mrtvých vymyslel překladatel Evans-Wentz 1878 ~ 1957, díky kterému v roce 1927 poprvé vyšla na západě. Díky Josefu Kolmašovi máme jako jeden z mála národů přeloženou Tibetskou knihu mrtvých přímo z tibetského originálu (slovenské vydání vzniklo překladem z české verze). http://www.buddhismus.cz

Česky vyšla poprvé roku 1938 v překladu uznávaného Arahata Františka Drtikola (fotografie).
Známá je také verze velkého českého mystika Květoslava Minaříka. Celkem u nás vyšla sedmkrát, u posledního vydání z roku 2008 doprovází tibetský originál.

Tibetská kniha mrtvých, jedno ze základních děl tibetského buddhismu

Připravili jsem ukázku o tom, co se děje při umírání a po něm.


Tibetská kniha mrtvých: Velké vysvobození
Hlasem provází Leonard Cohen.
České titulky připravil v roce 2010 Sarhar pro pravidelnou skupinu "Umění zemřít" v Shangri-la, Oáze rozvoje, odpočinku a regenerace duše v Lažanech na Karlovarsku.

Komentáře  

# JAn 2017-03-21
Na tomto místě bychom měli zmínit další rozšířený omyl: V Tibetě je zemřelému předčítáno (dříve recitováno z paměti) z Tibetské knihy mrtvých - Bardo thedol (jíž jako první u nás přeložil Fráňa Drtikol). Samotná vadžrajána - Tibetský budhismus je pro tento aspekt nazýván též mantrajánou. S tímto termínem se pak můžeme setkat například ve vynikající, leč již postarší knize Vincence Lesného Buddhismus. Podle lidové tradice by mělo předčítání přispět zemřelému k jeho řízené lepší inkarnaci. Avšak skutečný význam je zcela odlišný. Recitování knih v podobě manter umožnilo zachovat stará učení do doby příchodu někoho, kdo bude rozumět významu. A podíváme-li se kriticky na současné výklady a praxi Tibeťanů, musíme konstatovat, že nerozumějí. My však vlivem meditační praxe Učení Fráni Drtikola - cvičení čakramů, které je klíčem k praxi tummo - základní praxi tantrické cesty Šesti jóg Náropy v kombinaci s netantrickou praxí nemyšlení v podobě Velkého Symbolu Majtrípy, skutečný smysl a význam této knihy známe. Jedná se o popis průvodních jevů a postupu při praxi buddhistické kundaliní jógy skrze sušumnu a jednotlivé čakramy - tedy právě při cvičení čakramů - a
to během života, nikoli po smrti! Avšak pozor! To, že tato kniha se smrtí těla přímo nesouvisí ještě neznamená, že umírajícímu nemůže pomoci.
Jan Lipa
Citovat
# Majka 2013-07-04 Citovat
# Majka 2013-07-04
www.youtube.com/watch?v=Aq-aiY9y8Aw
co se děje v okamžiku smrti
Citovat
# imes 2013-06-09
Nevím nic o Tibetské knize mrtvých, za to jsem kdysi prožil cosi podivného co téměř přesně popisuje toto video, snad tento „příspěvek“ odlehčí těm , kteří se potýkají s myšlenkami o smrti.
Před zhruba třiadvaceti lety jsem s bratrem a dvěma dívkami zůstal stát v automobilu na kolejišti, po kterém se řítil kamením naložený vlak, od téměř jisté smrti nás dělilo pouhých několik sekund, vlak jel zhruba 70km/h a vzdálenost od našeho automobilu činila asi dvacet metrů. Věřte mi či ne, nic nedokáže ego mysl zastavit, tak rychle, jako pohled na vlastní konec. Náhle se spustil jakýsi „film“ běžel v něm celí průběh života, který jsem zde na zemi absolvoval běžící (normální rychlostí a obsahem odpovídajícímu dvaceti let) zpětným režimem, však ne tak, jak jsem jej „vnímal egoistickým já“, ale očima pozorovatele… či jakého si svědka, který viděl vše, co jsem konal dvacet let. Viděl vše a nic neposuzoval, jen hleděl na vše to konání, včetně sebemenších titěrností.
Zpětně nepochopitelné a zároveň fascinující na všem - bylo to, být v různých dimenzích, být u srážky s vlakem a ještě k tomu v další vrstvě vědomí prohlížet dvacet let hrající film a to vše v několika vteřinách pozemského "času". Být prostorem kolem celého tohoto dění a aby toho nebylo málo, klidně u toho všeho koketovat s myšlenkou, jak je možné, že nemám žádný strach, vnímám všechny ty, kteří jsou také v autě … jako jednu „vědomou pozorovací jednotku „a přesto všechno jsem to, Já, který od malička sídlil v tomto těle.
*
Náraz nás odhodil zhruba padesát metrů od přejezdu, zázrakem se nikomu nic nestalo. Samotná havárie u tohoto zážitku vybledla, jako dětské škrábnutí. Celé pojetí světa, tak jak jsem jej znal - bylo fuč! Zůstal jsem z tohoto zjištění v šoku.
Uvědomění-si toho, co se vlastně stalo, bylo však trošku pomalejší. Trvalo dalších dvacet let chronologického času - duchovního hledání, nežli jsem si uvědomil, že nemohu nikdy dosáhnout toho (co, nebo koho) hledám, neboť – onen záhadný svědek, je ten, kdo hledá a zároveň je tým – kdo je hledán. Ukončením těchto dvou protichůdných rozporů se vše tajemné z lehkostí vesmíru rozjasnilo.
…………………………………
Klaním se před srdcem člověka, přeji Všem jasné světlo a mír na cestě domů.
Citovat
# JAn 2013-02-22
Myslim, ze do budoucna budou hrat principy buddhismu cim dal vetsi roli protoze je v nich vysvetlena zatim nejlip podstata sveta, jako sveta prolinajicich se energii a zaroven je to uceni jednoduche a pristupne vsem. Zaroven maji nejdokonaleji vypracovanou metodologii o smerovani k nenasili a vnitrni harmonii.
Citovat
# Archa 2013-02-22
v tomto pripade je jedno zda ma nekdo osobni zkusenost s prenosem vedomi a energie ve svem tele nebo je uplny laik, umirani je pro mnoho lidi tezke, predevsim pro opousteni veci na kterych za sveho zivota prilis lpeli, navic spousta lidi veri krestanskym blabolum o pekle a ocistci a to jim taky neprida na klidu. Myslim, ze i kdyz laik uveri tomuto vykladu, je to pozitivni.. pripoustim vsak ze v tomto pohledu na nasi existenci, je take jakesi peklo a ocistec v podobe karmy, kterou si ale vytvarime sami. Na Buddhismu jsou nejpravdivejsi dve veci. Za prve nevyvolavají nasili pro sve uceni a jsou otevrene uplne vsem na stejen urovni a za druhe jejich vira nema cil jako v krestanstvi Buh, ale ma jen cestu jak dosahnout nevyssiho vnitrniho klidu a rovnovahy na jejimz konci muze byt osviceni a nirvana. K tomu vede dnes nespocet duchovnich cest.
Citovat