Vybíráme pro vás zajímavé knihy

Vladimír Vysockij – zastavená hvězda, která stále svítí

Vladimír Vysockij – zastavená hvězda, která stále svítí

Ta hvězda byl ruský zpěvák, skladatel, herec, renesanční člověk Vladimír Vysockij. Tajně jsme ho kopírovali až do doby, než vyšla u nás první kniha. Vladimír Vysockij, Zaklínač hadů, Lidové ...

Spolčení hlupců. Zatracovaný román Tooleho, oceněný Pulitzerovou cenou

Spolčení hlupců. Zatracovaný román Tooleho, oceněný Pulitzerovou cenou

Pulitzerovou cenou oceněný, dnes již kultovní, humoristicko-satirický román z barvitého prostředí New Orleansu. Hlavním hrdinou je Ignácius Reilly, dnes už legendární postava, výstřední třic...

Pan spisovatel Viktor Fischl. Objevujeme krásné knihy pábitele slova

Pan spisovatel Viktor Fischl. Objevujeme krásné knihy pábitele slova

Když se  Viktora Fischla zeptali, jak by sám charakterizoval hlavní téma svých knížek, řekl jediné slovo: naděje. Všechny moje prózy jsou o tom, co je to naděje v nejrůznějších podobách...

Rekviem za kantora Bacha. Mistrovská novela o soumraku Johanna Sebastiana Bacha

Rekviem za kantora Bacha. Mistrovská novela o soumraku Johanna Sebastiana Bacha

Může mistrovská novela Jana Kameníčka Rekviem za kantora Bacha (třetí vydání) i dnes uchvátit čtenáře? Třeba i ty mladé, co se ještě úspěšně neubránili tónům citu. Jakou má novela o Johanu S...

Jaroslav Malák. Populární ilustrátor dětských knih a karikaturista

malak jaroslav ilustrator

Grafik, karikaturista, komiksový tvůrce a ilustrátor Jaroslav Malák zůstává pro další generace autorem spousty kreslených vtipů a „otcem“ Oldy a Poldy, tří prasátek jménem Kvído, Centík a Funík.

V seriálech tří prasátek jménem Kvído, Centík a Funík se často dostávala do křížku s divočákem Hubertem, ale Malák vytvořil i komiks Břetislav a Jitka anebo vtáhl do života dva klokánky Kloka a Kločka. Etabloval se i relativně nekonečnou ságou pro Čtyřlístek Olda a Polda, která dosáhla 81 dílů (1974-1994) a již najdete podchycenou zde:

Malák tu sice čerpal z reality, jedná se však o seriál fantaskního charakteru, ve kterém titulní trpaslík Polda zkrátka a dobře umí čarovat, čímž chlapci Oldovi opakovaně pomáhá. To vše pak střídavě vymýšleli scenáristé Petr Chvojka a Stanislav Havelka - a ještě dnes čtenáři vzpomínají na onu „sadu“ magických formulí a zaříkávadel, které znalec problematiky Pavel Chrz zpracoval před několika lety tady: A uznejte sami, neměl snad Polda, tento dvojník trpaslíka zahradního, zajímavou slovní zásobu?

Určitě, oponoval bych ale zároveň, protože měla být pestřejší a tvůrci si byli, řekl bych, krapet líní pohrát s rodným jazykem a listovat třeba i ve slovnících, neboť jejich invence je při vymýšlení všech těch opakujících se parafrázích slova QUICK přinejmenším diskutabilní...

Olda a Polda jsou každopádně vůbec nejdelší seriál ze Čtyřlístků hned po příbězích jeho titulních hrdinů a sice dosud nikdy nevyšli souborně, jisté výseky však ano, a vynořily se dokonce v řadě publikací.
Úplně prvá se jmenovala Polda a Olda na cestách a doplnila kdysi edici Ilustrované sešity (sv. 119). Nato hrdiny po další trošce recykloval svazeček Čtyřlístek a jeho přátelé 1/94, v němž si mohly děti znovu přečíst pět příběhů. Čtyři zase Mistr nechal tzv. Eldorádu kreslených příběhů (2001), ale teprve Dobrodružství Oldy a Poldy (2007) je prvním vázaným vydáním.

malak1

Kluka a trpaslíky, tak jak vypadají, sice vymyslel Malák, tím druhým duchovním otcem je však dnes pětasedmdesátiletý Petr Chvojka, jinak autor řady ekonomických statí a publikací. V letech šedesátých sice Chvojka začínal poezií a vydal tři básnické sbírky, ale za normalizace se stal hlavně televizním scenáristou a spoluautorem večerníčků Šavlojedy, O zvířátkách pana Krbce anebo Jája a Pája. Etabloval se i jako autor leporel a často spolupracoval s kamarádem Stanislavem Havelkou. A jak vlastně začínali Olda a Polda?

Ve Čtyřlístku 36/1974, a to konkrétně v příběhu Polda a Olda se seznamují, kam permoník Leopold nejspíš vstoupil až podzemí, aby ovšem procitl ve starodávných kachlových kamnech, kde předtím prodřímal drahně roků. „Nejmíň devětapadesát,“ brumlá při pohledu na kapesní hodinky poté, co jej vytrhly z věčného spánku sama paže prozřetelnosti a rameno jeřábu. A omšelé stavení s kamny? Hned za „objevem“ se zřítí. Ale k Jaroslavu Malákovi.

Jaroslav Malák se narodil v Praze.
Když začala válka, bylo mu necelých jedenáct. Na základní nechodil dlouho a už roku 1942 ho začal vyučovat Vojtěch Kubašta (1914-1992) na Rotterově soukromé škole. Nacisté sice Malákovo studium roku 1944 překazili, když ho totálně nasadili, a tak byl chvíli zaměstnán jako kopáč i pomocný dělník, nicméně hned od pětačtyřicátého navštěvoval Státní grafickou školu, z jejíhož čtvrtého ročníku nastoupil na Vysokou uměleckoprůmyslovou a do ateliéru kresleného filmu, kde jej pro změnu vyučoval Adolf Hoffmeister (1902-1973), Pak, počínaje rokem 1952, zůstal Malák až do smrti na volné noze, a tedy po šedesát let.

Pole knih, které ilustroval, je rozmanité, ale zahrnuje i celou řadu sci-fi.

Těmi nesporně nejdětinštějšími byly ty z edice Proč? (1964-1967) pro budoucí Albatros. Hrdinou a průvodcem, kterého si z jedné do další podávali jako štafetový kolík jednotliví autoři, se stal „bratr televizního robota Emila“ Emilián charakterizovaný Zdeňkem Svěrákem prorocky jako „barevně televizní umělec“, ačkoli televize tenkrát byla jen černobílá.

Emilián se pochopitelně nenarodil a nevyrůstal, ale zkonstruoval ho „mechanik Karel“ a geniální to výtvor se pak živil výhradně šrouby a maticemi, i když asi ještě ne těmito:  Ale vážněji: Tyto pestré publikace jsou dnes vyhledávány četnými sběrateli a moderní zůstávají minimálně v tom, jak čtenáře vyzývají k interaktivitě a k tomu, aby si beze všech skrupulí vystřihávali a zase obrázky zpátky nalepovali, už ovšem podle určitého systému. Proč se kouří ze sopek?, Proč vyhynuli mamuti?, Proč je zebra pruhovaná? Proč se stavěly hrady?, Proč fouká vítr?, jmenovaly se jednotlivé součástky této robotí řady, ale Malákovi nejvlastnější se stala až část Proč malíři nestačí plnovous? (1964) od Zdeňka Svěráka.

malak alenka z planety zeme

Oč v ní běželo? O pokus o změnu profese. Emilán si totiž připadal „fexírován“ režisérem jménem Zoufalý, i „vzal roha“. Rovnou oknem studia. Radši budu malířem, než zůstat otrockou hvězdou obrazovek, umiňoval si Emilián na úprku, kdy už po něm bylo vyhlášeno celostátní pátrání a vrtulníkem ho dokonce pronásledoval osobně režisér Zoufalý, teď už skutečně zoufalý. Emilián nicméně dopaden nebyl a ukryl se u „otce“ Karla, což připomíná italské science fiction pro děti z roku 1950 od Marcella Argilliho a Gabrielly Parcové Le Avventure di Chiodino a Chiodino nel circo, jež ovšem samy motivicky vyšly z klasických Collodiho Pinocchiových dobrodružství (1881) a jež kdys do češtiny přeložila Hana Benešová jako Šroubkova dobrodružství (1959, zfilmováno 1962) a Šroubek v cirkuse (1963, zdramatizováno 1964). Ale k Emiliánovi. Tvůrce a táta jej dá tajně do učení k akademickému malíři a grafiku Janu Bíbrfousovi, který se stal i Malákovým alter egem a bydlil prý v ulici Na výsluní v čísle 9 na Královských Vinohradech. Nu, a ejhle, Emilián kreslí. A jak!

Na výtečnou. Tak třeba takový architekt by byl jako fík, to bezesporu, nicméně věci mívají své meze a on má také jednu. Není schopen abstrakce. Ani trochu. A tak se Karlem zase nechá odvést od pana malíře s plnofousem, i když i s brekem. A pointa?
Na socialismus až kapitalisticky poučná. Práci v televizi zatím už zastal robot Emil (známý dnes také z knížky Jiřího Melíška a Nepraktových obrázků), a tak si uprchlík musí počkat. Nač?

Na příležitost, ale i na to, až prý bude zavedena barevná televize, píše prorocky Zdeněk Svěrák, což ovšem tenkrát ještě představovalo nějakých deset let.
Než ty roky uplynuly, měl ovšem Jaroslav Malák už za sebou ilustrování i dlouhé řady nescifoidních knížek včetně dalšího slavného Emila, totiž Emila Neplechy (1975) od Astrid Lindgrenové, a včetně Alfíkových trampot (1973) od Gerharda Holtz-Baumerta. Už předtím však formou skvělých stripů doplnil i povídky o Jirkovi od Richmal Cromptonové v knize Jirka postrach rodiny (1969), a zdaleka nezanedbával ani dětské časopisy.

V měsíčníku Pionýr se rád ujal Steklačovy detektivky Záhada Tiwi-wapu, což je jakýsi mezičlánek mezi druhým a třetím dílem trilogie Žlutý Robert, který pak vyšel v knize Mejdan na dálnici, a ujal se i dalšího Steklačova příběhu na pokračování Béďa Dynamit. To všechno, pravda, než onu štafetu (a podobně jako po Renčínovi) převzal Adolf Born.

malak2

A co ještě víc? Malák taky ilustroval učebnice pro neslyšící a žáky se zbytky sluchu, ale do povědomí generace se dávno předtím zapsal jiný a naprosto okouzlující styl, kterým zintegroval účinek prvního českého vydání třetího dílu Nosovova Neználka (1968).

Román Neználek na Měsíci sice byl ideologií silného kalibru a jako hrom (a taky knížkou na dnešní časy už poněkud zdlouhavou), avšak právě díky Jaroslavu Malákovi je dodnes i knihou naplněnou přehršlí barevných stránek a hlavně dvoustránek a... A taky začínající i končící západně střiženými komiksy.
Ty, upozorněme, nemají však s původním textem sovětského klasika (v Rusku kniha prvně vyšel roku 1964) moc společného - a prvý ztvárnil „noční můru spáče“ plnou vrahů, gangsterů i jiných po zuby ozbrojených individuí.

Ti všichni honili snícího Neználka a činí tak v děsuplných škraboškách i s šátky přes ústa a se zlolajnými škleby. Marně se Neználek ukrývá na půdě plné myší a jen horko těžko už vzápětí uniká do hlubin po okapu a po točitých schodech děsu, kde nad jeho typickým homolovitým kloboukem hvízdají kulky. Nu, a sice se ukryje ve sklepě v jakémsi dřevěném sudu, ale je odhalen a hu, zaživa zaléván ne snad jedovatým rumem, ale „odporným“ kečupem, který nenávidí. Co hůř, dlaň jakéhosi obra či velkého bratra (spočinuvší na Neználkově obnaženém temeni) ho bez milosti vtlačuje pod hladinu a on se sice probudí, ale jenom do další noční můry, asi jako se i sny zasouvají do sebe co čínské krabičky či ruské matrjošky. A dál?

Neználek ve snech prchá i před zkrvavenou dýkou a dokonce skáče z okna na padácích utvořených z prostěradel, aby pak navzdory veškerým podobným snahám přece přišel o svobodu a skončil opět v kečupu, jehož ale na něj tentokrát čeká celý cisternový vlak.
Tolik tedy předsádka slavné knihy, i když jen v prvním vydání (to druhé už ilustroval tradiční pan Zápal), přičemž na té zadní předsádce si už nikdo na sny nehraje a velmi názorně je nám tu předvedeno ozbrojené přepadení banky, po kterém je její ředitel nucen usednout do vyprázdněného trezoru, zatímco četnictvo - kdesi na strážnici - v poklidu pokračuje v dominu a nic netuší.

Ale jedna srdnatá úřednice z banky se přece jenom zmátoří a rozběhne se k ředitelově stolu, kde stiskne knoflík a spustí alarm. Následuje zběsilá honička v ulicích neznámého města a pouhopouzí dva výlupci bez nesnází vyřídí hned tři policejní vozy a kapitulují teprve před hlavněmi kulometu a tanku. Co je to ale platné? Kufr s penězi už si ulila právě ona „jediná spolehlivá“, a to do kanálu před banku.
Oba tyto extravagantně západní komiksy z předsádek se tenkrát neutkaly s cenzurou díky uvolnění konce let šedesátých, dodávám, ale i proto, že byly autorem prezentovány právě jako výstraha před kapitalismem v kostce. A vlastní sci-fi ilustrace v Neználkovi na Měsíci?

Jsou podobně fajn – a dětem předvedly hned ve čtyřech verzích stav beztíže (dokonce i na Zemi), působivé přistání modulu na Měsíci (ještě než vyšlo Američanůn), objevení jeskynní cesty do nitra oné Luny i uvítání Neználka a Buchtíka na planetce „tam vevnitř“, když trochu zaskočeni dorazili z krajů ryzího komunismu. Shlédneme však i policejní razii v noclehárně anebo důsledky krachu nikoli burzy, nýbrž tzv. „Společnosti obřích rostlin“ (v podobě šestistránkového stripu), a nalistovat se dá rovněž ozbrojený útoku četnictva na dotyčnou kosmickou loď. Prostřednictvím koláže Malák dál zobrazil obří stroj na makaróny a jinde bludnou pouť dvou záporáků s dynamitem na hřbetě, která se odehraje hluboko pod stébly gigantického obilí. (Nepochybným paradox ságy o Neználkovi je, že jsou hrdinové sice trpaslíky jak na Zemi, tak na Měsíci, a to i v podobě původních obyvatel Luny, nicméně na skutečně vzrostlé Pozemšťany tu nedojde. Právě však na rozdíl od jejich „obřích“ plodin.)

malak alenka z planety zeme 1

V oblasti science fiction ilustroval Malák dále i trilogii Kira Bulyčova o Alence (česky 1985-1990),
k jejímž úryvkům navíc nakreslil obrázky už i řadu let předtím pro čtrnáctideník Ohníček, kde si ovšem na téže „Alici“ vyzkoušeli um i Vladimír Jiránek, Karel Franta anebo Eva Průšková.

Od fantastiky uměl pak Malák velice zručně přejít k vědě a výrazně tak pomohl i české verzi knihy, na které se podílel známý fyzik Landau (Co to je teorie relativity, 1971), a ilustroval rovněž práce Jiřího Grygara V hlubinách vesmíru (1975) a Sejdeme se v nekonečnu (1981).
Nu, a zatímco dětská detektivka Ukradený orloj (1976) od Hany Doskočilové (také jím ilustrovaná) se časem dočkala samostatného vydání (původně vycházela v letech 1973-74 na pokračování v Mateřídoušce), ty vůbec první české ilustrace ke Karlíkovi a továrně na čokoládu (ano, Malákovy) už asi navždycky zůstanou skryty jenom na stránkách téže Mateřídoušky, kde tenkrát k mé neskonalé radosti vyšla na pokračování aspoň krácená verze (1971-1972) Dahlova bestselleru.
A díky, rodičové, že jste mi ten časopis nejen předplatili, ale Dahla pak i svázali (a ne provazem). A tím bych taky, říkám si, mohl ve výčtu Malákových počinů udělat přestávku.
Snad ji ukončí povolanější.

Jaroslav Malák (nar. 21. listopadu 1928) zemřel 17. srpna 2012 v kruhu své rodiny v Říčanech, Byl mimořádně známy generacím dětí.

OBRAŤE LIST A ČTĚTE DÁL... Malák Jaroslav ilustrátor

Přidejte informaci k článku

Bezpečnostní kód
Obnovit

Než si knihu půjčíte z knihovny a začnete číst...

Déšť po Dylanovi. Další sbírka Slavomíra Kudláčka, velejemného autora civilních veršů

Déšť po Dylanovi. Další sbírka Slavomíra Kudláčka, velejemného autora civilních veršů

Sedíme na římse tmavého světa, u stolu, hájeného hrstkou elektronů z mýtické elektrárny. V parčíku ve větvích zachycený kus igelitu, zn...

Ekonomie přírodních národů aneb jak ekonomika ruinuje lidské myšlení

Ekonomie přírodních národů aneb jak ekonomika ruinuje lidské myšlení

Světově ojedinělá výpravná kniha o hospodaření  u "přírodních národů"  odkud můžeme odvozovat  i základy ekonomik dneška...

Údolí včel, vynikající kniha podle scénaře legendárního Vláčilova filmu

Údolí včel, vynikající kniha podle scénaře legendárního Vláčilova filmu

Vláčilův film Údolí včel je obecně považován za jeden z vrcholů české kinematografie. Baladická novela se odehrává v druhé polovině tři...

Zbigniew Brzezinsky. Velká šachovnice nadvlády USA ve světě

Zbigniew Brzezinsky. Velká šachovnice nadvlády USA ve světě

Známý politik a poradce amerických prezidentů na mezinárodní právo a globální trendy, shrňuje globální problémy z hlediska udržení amer...

Světový Karel Vachek a Teorie hmoty o vnitřním smíchu, rozdvojení mysli a středovém osudu

Světový Karel Vachek a Teorie hmoty o vnitřním smíchu, rozdvojení mysli a středovém osudu

Esejistická kniha je filozoficko-uměnovědným počinem z pera režiséra filmů Moravská Hellas (1963), Spřízněni volbou (1969), či monument...

Food Junkie. Neobvyklý gastronomický a halucinační cestopis

Food Junkie. Neobvyklý gastronomický a halucinační cestopis

Autobiograficky laděný příběh na pomezí beletrie a literatury faktu o autorově vášni číslo jedna (kromě psaní): jídle a gastronomii. ...

 Důvod k zabití. Mistr Adolf Branald brilantně o zločinech, které jsme četli v černých kronikách

Důvod k zabití. Mistr Adolf Branald brilantně o zločinech, které jsme četli v černých kronikách

Celkem 12 příběhů čeká stále na své čtenáře a otevírá nám oči. O světě lidí, o tajných zakoutích naší důše, o komplikovaných vztazích a...

Pražský hřbitov Umberta Eca odsoudil Vatikán stejně jako Dana Browna

Pražský hřbitov Umberta Eca odsoudil Vatikán stejně jako Dana Browna

Spisovatel Umberto Eco se ve svém románu Pražský hřbitov zaměřuje na původ konspiračních teorií, potažmo na Protokoly siónských mudrců...

Jaroslav Hašek jako neznámý básník. List poctivého občana

Jaroslav Hašek jako neznámý básník. List poctivého občana

Jest zajímavé, že lidi potřebují nejrozmanitější rady pro život a že většina sama nemyslí, ale čeká na nějakou radu. Každý člověk chce ...

Čirá anarchie. Nové anarchistické povídky Woody Allena

Čirá anarchie. Nové anarchistické povídky Woody Allena

Už roku 2007 přišel slavný režisér Woody Allen (1.12. 1935) s další kopou svých humorů, chci říct próz, i když literatura vůči jeho pos...

Čekání na kocoura, příběhy o kočkách a lidech

Čekání na kocoura, příběhy o kočkách a lidech

Kočky zastávají ve společnosti lidí čím dál větší sociologickou úlohu. A to doslova a do písmene. Pro starší lidi, kteří se ocitnou po ...

Planoucí záře, vzpomínky Tulku Urgjena Rinpočheho

Planoucí záře, vzpomínky Tulku Urgjena Rinpočheho

Autobiografické vzpomínky významného tibetského učitele meditace Tulku Rinpočhe Urgyena (1920 - 13 února 1996), který byl buddhistický ...

O čem se vlastně v knihách píše? Na tu otázku tak dostat odpověď, to by bylo! Ale na mou čest, v knihách se píše o ničem! O ničem, z čeho by ses mohl poučit nebo čemu jde věřit. Když to jsou romány, jednají o lidech, kteří nikdy nežili, o mátohách autorovy fantazie. A když to nejsou romány, je to ještě horší: jeden profesor nadává druhému idiotů, jeden filozof utápí druhého na lžíci vody. A všichni se motají sem, tam, ničí hvězdy a zhasínají slunce. Člověk nakonec neví, čí je.
Ray Bradbury, 451° Fahrenheita

S dětmi do knihovny. Dejte jim šanci, aby uměly česky a nebyly hloupé

Hovorníček. První čtení pro děti, které chtějí hezky mluvit

Hovorníček. První čtení pro děti, které chtějí hezky mluvit

Poprvé se v roce 2014 dočkal českého překladu Hovorníček od Daniela Heviera, který vyšel už v roce 1992 v Mladých Letech. A v překladu ...

 Zkuste malovat jinak! Jak rozvíjet výtvarný talent u všech dětí

Zkuste malovat jinak! Jak rozvíjet výtvarný talent u všech dětí

Ne každý oplývá výrazným výtvarným talentem. Ovšem to neznamená, že nemáme nadání tvořit hezké věci, vylepšit si interiér, vytvořit si ...

Tlukot a bubnování. Populární kabaret pro děti je také kniha

Tlukot a bubnování. Populární kabaret pro děti je také kniha

Slavný dětský kabaret divadla Minor Tlukot a bubnování vychází jako kniha a je prvním projektem vzájemné spolupráce Albatrosu a Minoru...

Rybí sliby – pohádkový příběh z tajemných vod

Rybí sliby – pohádkový příběh z tajemných vod

  Pohádkový příběh Rybí sliby zavede malé čtenáře do tajemného světa vod: Mořskou panenku Helenku začaruje zlý černokněžník Mořemor mo...

Krejčí Očko a trpaslíci, ztracená a znovu zveršovaná pohádka pro všechny

Krejčí Očko a trpaslíci, ztracená a znovu zveršovaná pohádka pro všechny

  Martin Kuriš obdržel právem Zlatou stuhu za loňský rok. Povedla se mu i ilustrace k jiné knize, kterou vydala Rabasova galerie Rakov...

Čmelák Aninka – generacemi oblíbená knižka pro děti

Čmelák Aninka – generacemi oblíbená knižka pro děti

Čmeláci jsou sociální hmyz stejně jako blízce příbuzné včely a vosy, a podobně jako vosy vytvářejí jednoleté roje, které zakládá čmeláč...

Hrůzostrašné pohádky mají ušlechtilé výchovné poslání... Jiří Žáček

Hrůzostrašné pohádky mají ušlechtilé výchovné poslání... Jiří Žáček

Proč právě hrůzostrašné pohádky? Prototože je děti milují. Dospělí také, jen jim říkají detektivky, horory, krimi, sci-fi. Domníval jse...

Louskáček a Myší král, slavná Hoffmannova pohádka a balet Čajkovského

Louskáček a Myší král, slavná Hoffmannova pohádka a balet Čajkovského

Slavná pohádka německého romantického spisovatele a hudebního skladatele E. T. A. Hoffmanna (24.1. 1776  – 25. 6. 1822). Příběh se...

Iva Procházková a Soví zpěv o velké povodni v nás

Iva Procházková a Soví zpěv o velké povodni v nás

"Od dětství nás učili zacházet s technikou. Definovat své pocity. Spoléhat se na tým. Racionálně řešit veškeré problémy. Nikdo nám neře...