Vzdělaní hledají způsob. Nevzdělaní hledají důvod.

Vybíráme pro vás zajímavé knihy

Černá kniha České televize. O nehorázných manipulacích veřejnoprávního média

Černá kniha České televize. O nehorázných manipulacích veřejnoprávního média

Černá kniha České televize autorů Petra Žantovského a Jiřího Hroníka je ohlédnutím za jejich zhruba pětiletou spoluprací na rubrice Týden v médiích, která vychází na portálu Parlamentní List...

Kallocain, světově proslulý vizionářský román o budoucnosti lidstva

Kallocain, světově proslulý vizionářský román o budoucnosti lidstva

Kallocain je droga pravdy, po jejímž požití každý vyzradí na sebe i na své nejbližší i ta nejskrytější tajemství. Její objevitel je zde loajální souvoják Světového státu Leo Kall, který žije...

Černá kniha kapitalismu. Kniha, o které se moc nepíše a přesto je velmi důležitá

Černá kniha kapitalismu. Kniha, o které se moc nepíše a přesto je velmi důležitá

Byla vydána Černá kniha komunismu, která tendenčně hromadí argumenty proti komunismu, který navíc jako společenská formace nikde neexistoval. Méně známá je Černá kniha kapitalismu, která vzn...

Jak za Gottwalda, tak za Havla. Angažovaná poezie stále duní...

Jak za Gottwalda, tak za Havla. Angažovaná poezie stále duní...

 A potom, že se po roce 1989 něco změnilo. Pořád je to stejný. Hloupost se stále jmenuje hloupost. ...

Jaroslav Malák. Populární ilustrátor dětských knih a karikaturista

malak jaroslav ilustrator

Grafik, karikaturista, komiksový tvůrce a ilustrátor Jaroslav Malák zůstává pro další generace autorem spousty kreslených vtipů a „otcem“ Oldy a Poldy, tří prasátek jménem Kvído, Centík a Funík.

V seriálech tří prasátek jménem Kvído, Centík a Funík se často dostávala do křížku s divočákem Hubertem, ale Malák vytvořil i komiks Břetislav a Jitka anebo vtáhl do života dva klokánky Kloka a Kločka. Etabloval se i relativně nekonečnou ságou pro Čtyřlístek Olda a Polda, která dosáhla 81 dílů (1974-1994) a již najdete podchycenou zde:

Malák tu sice čerpal z reality, jedná se však o seriál fantaskního charakteru, ve kterém titulní trpaslík Polda zkrátka a dobře umí čarovat, čímž chlapci Oldovi opakovaně pomáhá. To vše pak střídavě vymýšleli scenáristé Petr Chvojka a Stanislav Havelka - a ještě dnes čtenáři vzpomínají na onu „sadu“ magických formulí a zaříkávadel, které znalec problematiky Pavel Chrz zpracoval před několika lety tady: A uznejte sami, neměl snad Polda, tento dvojník trpaslíka zahradního, zajímavou slovní zásobu?

Určitě, oponoval bych ale zároveň, protože měla být pestřejší a tvůrci si byli, řekl bych, krapet líní pohrát s rodným jazykem a listovat třeba i ve slovnících, neboť jejich invence je při vymýšlení všech těch opakujících se parafrázích slova QUICK přinejmenším diskutabilní...

Olda a Polda jsou každopádně vůbec nejdelší seriál ze Čtyřlístků hned po příbězích jeho titulních hrdinů a sice dosud nikdy nevyšli souborně, jisté výseky však ano, a vynořily se dokonce v řadě publikací.
Úplně prvá se jmenovala Polda a Olda na cestách a doplnila kdysi edici Ilustrované sešity (sv. 119). Nato hrdiny po další trošce recykloval svazeček Čtyřlístek a jeho přátelé 1/94, v němž si mohly děti znovu přečíst pět příběhů. Čtyři zase Mistr nechal tzv. Eldorádu kreslených příběhů (2001), ale teprve Dobrodružství Oldy a Poldy (2007) je prvním vázaným vydáním.

malak1

Kluka a trpaslíky, tak jak vypadají, sice vymyslel Malák, tím druhým duchovním otcem je však dnes pětasedmdesátiletý Petr Chvojka, jinak autor řady ekonomických statí a publikací. V letech šedesátých sice Chvojka začínal poezií a vydal tři básnické sbírky, ale za normalizace se stal hlavně televizním scenáristou a spoluautorem večerníčků Šavlojedy, O zvířátkách pana Krbce anebo Jája a Pája. Etabloval se i jako autor leporel a často spolupracoval s kamarádem Stanislavem Havelkou. A jak vlastně začínali Olda a Polda?

Ve Čtyřlístku 36/1974, a to konkrétně v příběhu Polda a Olda se seznamují, kam permoník Leopold nejspíš vstoupil až podzemí, aby ovšem procitl ve starodávných kachlových kamnech, kde předtím prodřímal drahně roků. „Nejmíň devětapadesát,“ brumlá při pohledu na kapesní hodinky poté, co jej vytrhly z věčného spánku sama paže prozřetelnosti a rameno jeřábu. A omšelé stavení s kamny? Hned za „objevem“ se zřítí. Ale k Jaroslavu Malákovi.

Jaroslav Malák se narodil v Praze.
Když začala válka, bylo mu necelých jedenáct. Na základní nechodil dlouho a už roku 1942 ho začal vyučovat Vojtěch Kubašta (1914-1992) na Rotterově soukromé škole. Nacisté sice Malákovo studium roku 1944 překazili, když ho totálně nasadili, a tak byl chvíli zaměstnán jako kopáč i pomocný dělník, nicméně hned od pětačtyřicátého navštěvoval Státní grafickou školu, z jejíhož čtvrtého ročníku nastoupil na Vysokou uměleckoprůmyslovou a do ateliéru kresleného filmu, kde jej pro změnu vyučoval Adolf Hoffmeister (1902-1973), Pak, počínaje rokem 1952, zůstal Malák až do smrti na volné noze, a tedy po šedesát let.

Pole knih, které ilustroval, je rozmanité, ale zahrnuje i celou řadu sci-fi.

Těmi nesporně nejdětinštějšími byly ty z edice Proč? (1964-1967) pro budoucí Albatros. Hrdinou a průvodcem, kterého si z jedné do další podávali jako štafetový kolík jednotliví autoři, se stal „bratr televizního robota Emila“ Emilián charakterizovaný Zdeňkem Svěrákem prorocky jako „barevně televizní umělec“, ačkoli televize tenkrát byla jen černobílá.

Emilián se pochopitelně nenarodil a nevyrůstal, ale zkonstruoval ho „mechanik Karel“ a geniální to výtvor se pak živil výhradně šrouby a maticemi, i když asi ještě ne těmito:  Ale vážněji: Tyto pestré publikace jsou dnes vyhledávány četnými sběrateli a moderní zůstávají minimálně v tom, jak čtenáře vyzývají k interaktivitě a k tomu, aby si beze všech skrupulí vystřihávali a zase obrázky zpátky nalepovali, už ovšem podle určitého systému. Proč se kouří ze sopek?, Proč vyhynuli mamuti?, Proč je zebra pruhovaná? Proč se stavěly hrady?, Proč fouká vítr?, jmenovaly se jednotlivé součástky této robotí řady, ale Malákovi nejvlastnější se stala až část Proč malíři nestačí plnovous? (1964) od Zdeňka Svěráka.

malak alenka z planety zeme

Oč v ní běželo? O pokus o změnu profese. Emilán si totiž připadal „fexírován“ režisérem jménem Zoufalý, i „vzal roha“. Rovnou oknem studia. Radši budu malířem, než zůstat otrockou hvězdou obrazovek, umiňoval si Emilián na úprku, kdy už po něm bylo vyhlášeno celostátní pátrání a vrtulníkem ho dokonce pronásledoval osobně režisér Zoufalý, teď už skutečně zoufalý. Emilián nicméně dopaden nebyl a ukryl se u „otce“ Karla, což připomíná italské science fiction pro děti z roku 1950 od Marcella Argilliho a Gabrielly Parcové Le Avventure di Chiodino a Chiodino nel circo, jež ovšem samy motivicky vyšly z klasických Collodiho Pinocchiových dobrodružství (1881) a jež kdys do češtiny přeložila Hana Benešová jako Šroubkova dobrodružství (1959, zfilmováno 1962) a Šroubek v cirkuse (1963, zdramatizováno 1964). Ale k Emiliánovi. Tvůrce a táta jej dá tajně do učení k akademickému malíři a grafiku Janu Bíbrfousovi, který se stal i Malákovým alter egem a bydlil prý v ulici Na výsluní v čísle 9 na Královských Vinohradech. Nu, a ejhle, Emilián kreslí. A jak!

Na výtečnou. Tak třeba takový architekt by byl jako fík, to bezesporu, nicméně věci mívají své meze a on má také jednu. Není schopen abstrakce. Ani trochu. A tak se Karlem zase nechá odvést od pana malíře s plnofousem, i když i s brekem. A pointa?
Na socialismus až kapitalisticky poučná. Práci v televizi zatím už zastal robot Emil (známý dnes také z knížky Jiřího Melíška a Nepraktových obrázků), a tak si uprchlík musí počkat. Nač?

Na příležitost, ale i na to, až prý bude zavedena barevná televize, píše prorocky Zdeněk Svěrák, což ovšem tenkrát ještě představovalo nějakých deset let.
Než ty roky uplynuly, měl ovšem Jaroslav Malák už za sebou ilustrování i dlouhé řady nescifoidních knížek včetně dalšího slavného Emila, totiž Emila Neplechy (1975) od Astrid Lindgrenové, a včetně Alfíkových trampot (1973) od Gerharda Holtz-Baumerta. Už předtím však formou skvělých stripů doplnil i povídky o Jirkovi od Richmal Cromptonové v knize Jirka postrach rodiny (1969), a zdaleka nezanedbával ani dětské časopisy.

V měsíčníku Pionýr se rád ujal Steklačovy detektivky Záhada Tiwi-wapu, což je jakýsi mezičlánek mezi druhým a třetím dílem trilogie Žlutý Robert, který pak vyšel v knize Mejdan na dálnici, a ujal se i dalšího Steklačova příběhu na pokračování Béďa Dynamit. To všechno, pravda, než onu štafetu (a podobně jako po Renčínovi) převzal Adolf Born.

malak2

A co ještě víc? Malák taky ilustroval učebnice pro neslyšící a žáky se zbytky sluchu, ale do povědomí generace se dávno předtím zapsal jiný a naprosto okouzlující styl, kterým zintegroval účinek prvního českého vydání třetího dílu Nosovova Neználka (1968).

Román Neználek na Měsíci sice byl ideologií silného kalibru a jako hrom (a taky knížkou na dnešní časy už poněkud zdlouhavou), avšak právě díky Jaroslavu Malákovi je dodnes i knihou naplněnou přehršlí barevných stránek a hlavně dvoustránek a... A taky začínající i končící západně střiženými komiksy.
Ty, upozorněme, nemají však s původním textem sovětského klasika (v Rusku kniha prvně vyšel roku 1964) moc společného - a prvý ztvárnil „noční můru spáče“ plnou vrahů, gangsterů i jiných po zuby ozbrojených individuí.

Ti všichni honili snícího Neználka a činí tak v děsuplných škraboškách i s šátky přes ústa a se zlolajnými škleby. Marně se Neználek ukrývá na půdě plné myší a jen horko těžko už vzápětí uniká do hlubin po okapu a po točitých schodech děsu, kde nad jeho typickým homolovitým kloboukem hvízdají kulky. Nu, a sice se ukryje ve sklepě v jakémsi dřevěném sudu, ale je odhalen a hu, zaživa zaléván ne snad jedovatým rumem, ale „odporným“ kečupem, který nenávidí. Co hůř, dlaň jakéhosi obra či velkého bratra (spočinuvší na Neználkově obnaženém temeni) ho bez milosti vtlačuje pod hladinu a on se sice probudí, ale jenom do další noční můry, asi jako se i sny zasouvají do sebe co čínské krabičky či ruské matrjošky. A dál?

Neználek ve snech prchá i před zkrvavenou dýkou a dokonce skáče z okna na padácích utvořených z prostěradel, aby pak navzdory veškerým podobným snahám přece přišel o svobodu a skončil opět v kečupu, jehož ale na něj tentokrát čeká celý cisternový vlak.
Tolik tedy předsádka slavné knihy, i když jen v prvním vydání (to druhé už ilustroval tradiční pan Zápal), přičemž na té zadní předsádce si už nikdo na sny nehraje a velmi názorně je nám tu předvedeno ozbrojené přepadení banky, po kterém je její ředitel nucen usednout do vyprázdněného trezoru, zatímco četnictvo - kdesi na strážnici - v poklidu pokračuje v dominu a nic netuší.

Ale jedna srdnatá úřednice z banky se přece jenom zmátoří a rozběhne se k ředitelově stolu, kde stiskne knoflík a spustí alarm. Následuje zběsilá honička v ulicích neznámého města a pouhopouzí dva výlupci bez nesnází vyřídí hned tři policejní vozy a kapitulují teprve před hlavněmi kulometu a tanku. Co je to ale platné? Kufr s penězi už si ulila právě ona „jediná spolehlivá“, a to do kanálu před banku.
Oba tyto extravagantně západní komiksy z předsádek se tenkrát neutkaly s cenzurou díky uvolnění konce let šedesátých, dodávám, ale i proto, že byly autorem prezentovány právě jako výstraha před kapitalismem v kostce. A vlastní sci-fi ilustrace v Neználkovi na Měsíci?

Jsou podobně fajn – a dětem předvedly hned ve čtyřech verzích stav beztíže (dokonce i na Zemi), působivé přistání modulu na Měsíci (ještě než vyšlo Američanůn), objevení jeskynní cesty do nitra oné Luny i uvítání Neználka a Buchtíka na planetce „tam vevnitř“, když trochu zaskočeni dorazili z krajů ryzího komunismu. Shlédneme však i policejní razii v noclehárně anebo důsledky krachu nikoli burzy, nýbrž tzv. „Společnosti obřích rostlin“ (v podobě šestistránkového stripu), a nalistovat se dá rovněž ozbrojený útoku četnictva na dotyčnou kosmickou loď. Prostřednictvím koláže Malák dál zobrazil obří stroj na makaróny a jinde bludnou pouť dvou záporáků s dynamitem na hřbetě, která se odehraje hluboko pod stébly gigantického obilí. (Nepochybným paradox ságy o Neználkovi je, že jsou hrdinové sice trpaslíky jak na Zemi, tak na Měsíci, a to i v podobě původních obyvatel Luny, nicméně na skutečně vzrostlé Pozemšťany tu nedojde. Právě však na rozdíl od jejich „obřích“ plodin.)

malak alenka z planety zeme 1

V oblasti science fiction ilustroval Malák dále i trilogii Kira Bulyčova o Alence (česky 1985-1990),
k jejímž úryvkům navíc nakreslil obrázky už i řadu let předtím pro čtrnáctideník Ohníček, kde si ovšem na téže „Alici“ vyzkoušeli um i Vladimír Jiránek, Karel Franta anebo Eva Průšková.

Od fantastiky uměl pak Malák velice zručně přejít k vědě a výrazně tak pomohl i české verzi knihy, na které se podílel známý fyzik Landau (Co to je teorie relativity, 1971), a ilustroval rovněž práce Jiřího Grygara V hlubinách vesmíru (1975) a Sejdeme se v nekonečnu (1981).
Nu, a zatímco dětská detektivka Ukradený orloj (1976) od Hany Doskočilové (také jím ilustrovaná) se časem dočkala samostatného vydání (původně vycházela v letech 1973-74 na pokračování v Mateřídoušce), ty vůbec první české ilustrace ke Karlíkovi a továrně na čokoládu (ano, Malákovy) už asi navždycky zůstanou skryty jenom na stránkách téže Mateřídoušky, kde tenkrát k mé neskonalé radosti vyšla na pokračování aspoň krácená verze (1971-1972) Dahlova bestselleru.
A díky, rodičové, že jste mi ten časopis nejen předplatili, ale Dahla pak i svázali (a ne provazem). A tím bych taky, říkám si, mohl ve výčtu Malákových počinů udělat přestávku.
Snad ji ukončí povolanější.

Jaroslav Malák (nar. 21. listopadu 1928) zemřel 17. srpna 2012 v kruhu své rodiny v Říčanech, Byl mimořádně známy generacím dětí.

OBRAŤE LIST A ČTĚTE DÁL... Malák Jaroslav ilustrátor

Přidejte informaci k článku

Bezpečnostní kód
Obnovit

Než si knihu půjčíte z knihovny a začnete číst...

Síla moudrosti, učení Františka Drtikola podle Evžena Štekla

Síla moudrosti, učení Františka Drtikola podle Evžena Štekla

Toto dílo seznamuje čtenáře s buddhistickou Kundaliní-jógou, a způsobuje zásadní převrat v nazírání na pojetí duchovní praxe. Detailně ...

Munra Saki a jeho Vůl v chryzantémách aneb podivnosti s překlady

Munra Saki a jeho Vůl v chryzantémách aneb podivnosti s překlady

Povídky od Munra Sakiho česky vyšly počínaje rokem 1961 ve čtyřech výborech včetně letos pořízeného Vola v chryzantémách. Dotyčný Vůl ...

Pilát Pontský je stejně pravděpodobný jako Bible

Pilát Pontský je stejně pravděpodobný jako Bible

Zásluhou člověka, kterému se proti všem očekáváním podařilo zachovat statečně, křesťanství nevzniklo. To je jedna z posledních vět fran...

 Markéta Lazarová, mistrovská Vančurova kniha a Vláčilův nejlepší film

Markéta Lazarová, mistrovská Vančurova kniha a Vláčilův nejlepší film

Vančurův jazyk je krásná čeština a nemá nic společného s pojmenováním starodávný, jak si mnozí myslí. Možná proto Markéta Lazarová nepa...

Matky Pavola Rankova – silný příběh o mateřství v hraniční situaci

Matky Pavola Rankova – silný příběh o mateřství v hraniční situaci

Všechny matky se snaží ochránit své dítě. V mezní situaci dokáží překročit jakékoliv meze, jen aby pomohly svému dítěti. I matky bývaly...

Laskavé bohyně – neutuchající hnus války

Laskavé bohyně – neutuchající hnus války

Může být tisíc stran téměř jednolitého textu plného suchých historických fakt strhujícím čtením? Ano - francouzsky psaný román Američan...

 Mezi tím, prvotina Aleše Pragera, která má šanci být bestseller

Mezi tím, prvotina Aleše Pragera, která má šanci být bestseller

Prvotina mladého autora Aleše Pragera je nadějná. Říká-li sám autor, že je sladká, ví proč. Každopádně se nenechte odradit poněkud natu...

Čelisti – podivuhodné osudy autora Petera Benchleyho a jeho knih

Čelisti – podivuhodné osudy autora Petera Benchleyho a jeho knih

  Roku 1964 ho v New York Times zaujala i reportáž o víc než dvoutunovém bílém žralokovi polapeném u Long Islandu, trvalo ale ješ...

Štěstí lidu. Má ještě smysl rodina, přátelství, víra nebo dokonce práce?

Štěstí lidu. Má ještě smysl rodina, přátelství, víra nebo dokonce práce?

Provokativní text provokativního myslitele, který provokuje hodně opovážlivě obhajuje rodinu, přátelství, víru a smysluplnou práci. ...

Jiří Žáček jako Strážce majáku. Aktuální kniha poznámek, aforismů, fejetonů

Jiří Žáček jako Strážce majáku. Aktuální kniha poznámek, aforismů, fejetonů

Strážcem majáku se Jiří Žáček cítí na své chalupě ve Frýdlantu. Zde napsal knihu poznámek, aforismů, fejetonů a básní, ve které vysvětl...

Saša Gr. Jede medička na sáňkách

Saša Gr. Jede medička na sáňkách

 Zabývá se celoživotně literární tvorbou, píše zejména poezii a experimentální či humoristické prózy. ...

Breviář pozitivní anarchie Vlastimila Vondruškya aneb barbaři na hranicích

Breviář pozitivní anarchie Vlastimila Vondruškya aneb barbaři na hranicích

I když by asi přesnější název pro tuto knihu byl Ideologie v době uprchlické krize, nechce se autor podbízet bulvárně laděným titulem. ...

Kdyby to bylo tak jednoduché ! - že kdesi jsou lidé s černou duší,kteří ve zlém úmyslu páchají černé skutky ,a že třeba je jen rozeznat od ostatních a zničit. Avšak čára, jež dělí dobro od zla,protíná srdce každého člověka. A kdo zničí kousek vlastního srdce ?
V průběhu života se v lidském srdci tato čára přemísťuje, jednou je zatlačena jásajícím zlem,podruhé uvolní prostor procitajícímu dobru.Jeden a tentýž člověk bývá v různých dobách svého života a v různých situacích naprosto rozdílným člověkem.Jednou má blíž k ďáblu. Jindy zas k světci.Jen jméno zůstává a pod ním se vše skryje.
A. Solženicyn (1918 – 2008)

S dětmi do knihovny. Dejte jim šanci, aby uměly česky a nebyly hloupé

Kahounovy úplně nové pohádky o mašinkách

Kahounovy úplně nové pohádky o mašinkách

Máte rádi lokomotivy, vláčky, koleje, vlaky, vagóny, nádraží, peróny a všechno co k tomu patří? Nebo se občas jen tak pro radost projed...

Co vyprávěla Noc Františka Nepila na ilustracích Karla Franty

Co vyprávěla Noc Františka Nepila na ilustracích Karla Franty

Soubor půvabných příběhů o ptáčcích a o malém Strašpytýlkovi, původně obsažených v titulech Zobáček mi namalujte červeně a Strašpytýlek...

Trilogie Kámen a flétna a to ještě není všechno

Trilogie Kámen a flétna a to ještě není všechno

Trilogie Kámen a flétna a to ještě není všechno (1984) německého spisovatele Hanse Bemmanna, se  v osmdesátých letech stala kultovní kn...

Kubula a Kuba Kubikula, jediná kniha Vančury pro děti je zdarma

Kubula a Kuba Kubikula, jediná kniha Vančury pro děti je zdarma

Jedinečné slovesného umění Vladislava Vančury můžeme vychutnat také v jeho jediné knize pro děti, kterou napsal pro svou dcer...

Škvíry. Marka Míková dětem o překračování hranic v nás samotných

Škvíry. Marka Míková dětem o překračování hranic v nás samotných

Marka Míková i tentokrát napsala čtivý příběh, který s hravostí vlastní autorce, nás provází světem reálným i fantaskním, kde hranice n...

Ljuba Štíplová psala jedny z nejpřitažlivějších knih o přírodě pro děti

Ljuba Štíplová psala jedny z nejpřitažlivějších knih o přírodě pro děti

Byl nejkrásnější měsíc v roce, říjen 2010, kdy odešla Ljuba Štiplová do země Nebytí, vynikající autorka knih pro děti.. ...

Psí život aneb deník malého poseroutky

Psí život aneb deník malého poseroutky

Už čtvrté pokračování zápisků kluka, kterého všichni považují za malého poseroutku! Ale všechno je jinak. Jsou letní prázdniny – počasí...

Jůlinka z jedlé i veselé zahrádky

Jůlinka z jedlé i veselé zahrádky

Jůlinka má uprostřed okrasné zahrady svých rodičů úrodnou džungli plnou spokojených brouků, zvířátek a rostlinek legračních názvů. Je t...

Dvě velehumorné knihy o psech nejen pro děti

Dvě velehumorné knihy o psech nejen pro děti

Děti mají rády psy a často po nich touží, Děti totiž ví, že se psy mohou zažít velká dobrodružství a také se hodně naučit. V mnoha příp...