A+ A A-

Neuvěřitelně hloupá reakce spisovatelky Tučkové ledacos prozrazuje

kvalitni knihy citarnyTučková je známá především fantasy románem Žítkovské bohyně o "smyšlených čarodějkách z Bílých Karpat". Anotace knihy a některých recenzních článků poukazuje na jistou míru vzdělání a inteligence.

Po přečtení knihy jsem ale nabyl lehce bulvárního dojmu z povrchnosti příběhu a promyšleného tendenčního schématu románu. A to nehovořím o svévolném výkladu naprosto smyšlené historie. Budiž říkám si, každý má svůj pohled na psaní knih, a nikdo nemůže překročit svůj stín.
Jenže pak jsem četl s autorkou rozhovor, který mě utvrdil o neuvěřitelné povrchnosti autorčina myšlení.

Už sám název rozhovoru je strašný. Šla jsem pochod smrti jako moje hrdinka, říká spisovatelka Tučková. Ale to co odpověděla na jednu z otázek, to opravdu děsí a považuji takovou reakci za odporný vrchol neúcty k lidskému životu.
Pochod jste si dokonce sama vyzkoušela, s kočárkem a v noci jako hrdinka vaší knihy. Jaký to byl zážitek?
Nenahraditelný. Díky podobným vlastním zkušenostem se dokážu mnohem lépe dostat do problematiky, o níž píšu.

Dál už nechávám na čtenáři, aby sám posoudil míru demence takové odpovědi a zařadil si autorku tam, kam patří. Je opravdu smutné, jak hluboko může autor klesnout, když s úsměvem řekne takovou nehoráznost, která hraničí až s neúctou k lidem, kteří si museli vytrpět do morku kosti, co je to skutečný strach ze smrti. Zároveň je odpověď varováním, jak je dnešní společnost vážně nemocná, když je ochotna dát takovým reakcím veřejný prostor.

Zdroj článku

OBRAŤE LIST A ČTĚTE DÁL... druhá světová válka Tučková Kateřina

Komentáře  

# Tonda 2015-06-16
Příběh, který se vypráví v televizním seriálu, nebo jej napsal autor, který chce pobavit masy, žádnou z těchto vlastností nemá. Je rozbředlý, plytký a postrádá mytickou dimenzi. Tím, že si tento příběh zapamatuje, neoživuje člověk žádná životně důležitá data či nahromaděné kulturní vědomosti, nezískává žádný mytický model, který by ve vlastním životě mohl následovat, nedrží v ruce žádný klíč, který by mu pomohl rozšifrovat tajemství existence.
Citovat
# JAn 2015-05-24
Od ni se bohužel nedá nic číst žádná kniha, stačí si přečíst její nedovzdělané názory na odsun Němců a každý normálně uvažující člověk má o takové osobě jasno ((
brno.idnes.cz/rozhovor-katerina-tuckova-odsun-nemcu-brno-fe6-/brno-zpravy.aspx?c=A150509_2161220_brno-zpravy_tr
Citovat
# John 2015-05-24
Strašné!!!!!!!!!!!!!!!
Citovat
# Honza 2014-05-18
Nevím, co je na tom spratkovského, Její nevydařená, zapšklá a zbytečná Gerta mluví za všechno. Autorka by se měla vážně zamyslet.
Citovat
# felia 2014-05-17
Ještě jednou se musím vrátit k psaní. Neznám díla pana Hermana, ale jeho odsouzení knih paní Tučkové je takové drzé, spratkovské. Osobně si vážím jakékoli práce kohokoli. Když se mi nějaké výtvory nelíbí, kritizuji je, ale snažím se nebýt hulvátský. Většina příspěvků působí dojmem, že je psal osobně pan Herman, jehož zaujetí vůči paní Tučkové má, zdá se, osobní podtón.
Citovat
# felia 2014-05-17
Jsem čtenář, který má dostatek času. Denně si přečtu aspoň jednu knihu. Myslím, že jsem inteligentní, jsem členem mensy. Knihy paní Tučkové se mi líbí, jsou dobře napsané. U knih mě především zajímá práce se slovy, způsob psaní. Obsah knihy je pro mě druhotný. Se zájmem jsem si přečetl reakce jiných čtenářů. Někdo má rád holky, jinej vdolky. Já se například s většinou neshodnu v hodnocení Bočkových "aristokratek". Jejich humor je na mě příliš těžkopádný, prvoplánový, nevtipný.
Citovat
# Elena K. 2013-11-12
Mluvíte mi z duše. Po několika dnech jsem konečně dočetla knížku jen proto, abych věděla. Co? Vlastně... nuda. Žádné napětí, žádné postavy, s nimiž bych mohla sympatizovat, bát se o ně nebo naopak které by mě vytáčely. Pak už jsem četla jen ze setrvačnosti a zvědavosti, co z toho bude. Pokud se kniha někomu opravdu líbí, pak o jeho inteligenci a vzdělání bych pochybovala.
Citovat
# Ludvík 2013-11-10
O knize Tučkové bych to řekl stejně jako Stendhal v knize Energické múzy.
Jeden pařížský tiskař napsal náboženskou tragédii nazvanou Jozue. Vytiskl ji co nejpřepychověji a poslal ji do Parmy svému kolegovi, slavnému Bodonimu. Nedlouho nato podnikl literárně činný tiskař cestu do Itálie. Navštívil přítele Bodoniho: „Co soudíte o mé tragédii Jozue?“ „Ach, to je krása!“ „Myslíte tedy, že mi to dílo přinese trochu slávy?“ „Nejen to, milý příteli, ale učiní vás nesmrtelným.“ „A co říkáte typům?“ „Vznešené a dokonale provedené, zvláště iniciály.“
Protože Bodoni hořel nadšením pro své umění, vnímal v tragédii svého přítele jen krásu tiskařských typů. Tato anekdota mě rozesmála více, než si zaslouží.
Citovat
# Kamil 2013-11-01
Lze rozlišit trojí druh autorů: za prvé ty, kteří píší, aniž by mysleli. Píší z paměti, ze vzpomínek nebo dokonce rovnou z cizích knih. Tato skupina je nejpočetnější. Za druhé autory, kteří při psaní myslí. Myslí, aby psali. Je jich hodně. A za třetí ty, kteří mysleli, než se pustili do psaní. Ti jsou vzácní. Spisovatelé druhého typu, který myšlení odkládá až na okamžik psaní, můžeme přirovnat k lovci, jenž vychází lovit nazdařbůh: stěží se vrátí s velkou kořistí. Naproti tomu psaní třetího, vzácného druhu spisovatele se bude podobat štvanici, pro niž byla divoká předem pochytána a uzavřena do ohrady, aby z ní posléze v houfech proudila do jiného, rovněž oploceného prostoru, odkud nemůže lovci uniknout; takže ten je teď zaměstnán už jen mířením a střelbou (vylíčením). Teprve takový lov něco přinese. Napsal Arthur Schopenhauer
Citovat
# Komár 2013-10-01
Literatura je veliká a zajímavá věc. Pravá literatura, jak tomu rozumím já, ale nepolemizuje s každým povalečem, jenž se nachomýtne a z nudy chce všechny přesvědčit o své chytrosti. Podobně jako knihy paní Tučkové, jenže takových knih a podobných autorů je u nás mnohem víc. Troufám si říct, že většina.
Citovat
# Jan Lamavý 2013-09-30
Vzpomínám si na slova Huxleye, které napsal do své knihy Kontrapunkt. Jsou víc než výmluvné k uvedené úvaze o knihách paní Tučkové:
... Napsat špatnou knihu dá stejnou práci jako napsat dobrou: je stejně upřímným projevem autorovy duše. Ale duše špatného autora je – alespoň z uměleckého hlediska – méněcenná, a proto její upřímné projevy jsou, ne-li vždycky v podstatě nezajímavé, tedy nezajímavě vyjádřené, a dřina vynaložená k jejich vyjádření je promarněná. Příroda je nestvůrně nespravedlivá. Za nadání neexistuje náhražka. Píle a všechny ostatní ctnosti zde nejsou nic platné.
Citovat
# Majka 2013-09-24
Nevím, proč se názor pana Hermana některým tak nelíbí. Já si myslím totéž a knihu jsem nedočetla. Průměrné psaní a manipulace s informacemi je zcela zřejmá. Ať píše raději fantasy, ale nešťourá do historie. Vyjde ji nakonec paskvil.
Citovat
# Martina 2013-09-18
Už vím, co jsem měla pořád v podvědomí, když jsem četla tu Tučkovou Vyhnání Gerty Schnirch… To téma taky není původní, ale lépe to zpracovala Markéta Zinnerová ve své rozhlasové hře Kam sahá moje pameť, to jsou její vzpomínky i reprodukované od její matky na Brno předválečné, válečné i poválečné. To je mnohem více vyrovnané a ne tak zapšklé jako od té Tučkové, která jak už jsem psala, nasbírala hodně materiálu a nakonec se v něm utopila a navíc neumí psát a rozlišit jazyk toho, kdo to jako v knize vypravuje.
Citovat
# Honza 2013-09-02
Ta holka neví, jestli je spisovatelka nebo dokumentaristka, jenže pracovat jako s dokumenty a přitom si vymýšlet je ošidné. Nikdo nepochybuje, že nepohodlné lidi minulý režim (a nejen ten) dokázal odstranit, přirovnává to k čarodějnickým procesům, ale to je mimo. Všechny ženský jsou podle mužských logických zákonů pořád čarodějnice, takže jí to kulhá všemi směry. Bílé Karpaty jsou hezký kraj a určitě tam nežili jen srabi a udavači, ostatně jako nikde jinde…
Citovat
# Milan Palowsky 2013-09-01
Prodejnost knih paní Tučkové je ukázkou dlouhotrvající obecné pokleslosti vzdělanosti u mnoha lidí, kteří dají na reklamu místo na svůj vlastní úsudek. Jako bývalý středoškolský učitel se s autorem článku naprosto ztotožňuji v tom, že Tučková nedosahuje žádných literárních kvalit a její knihy jsou velmi povrchní a zavádějící. Rozhodně si nezaslouží pozornost, kterou ji média věnují.
Citovat
# Kateřina 2013-08-21
Žítkovské bohyně mám už několik měsíců rozečtené, nějak mě to přes všeobecný povyk nezaujalo. Souhlasím tedy, že co se týče literární úrovně, máme v Čechách zajímavější autory. Nicméně co se týče citovaného úryvku, zdá se mi, že v něm hledáte něco, co tam vlastně není. Autorka neříká, že díky pochodu prožila snad něco podobného, co hrdinka jejího románu. Pouze říká, že to pro ní byla nenahraditelná zkušenost, která jí pomohla při práci na románu. Když už píše o pochodu, je přece žádoucí se na to místo alespoň podívat, uvažovat nad tím, jaké to asi bylo. Na tom nic neuctivého nevidím. Každý spisovatel, který píše o reálné události nebo reálném místě se přece na psaní nejdříve důkladně připraví.
Citovat
# L.A. 2013-08-19
Popravdě si myslím..že knihy, které se tváří jen jako příběh z vlastní zkušenosti, však nejsou, upadnou po jisté době dolů...jen kultovní díla psané vlastní krví a tím, že vás to pálí...přežijí svou dobu..jedno takové jsem četl...a opravdu se to nedá srovnat...tady je tip....i když to úplně není k diskusi....http://www.cbdb.cz/kniha-75428-neonovy- vrch
Citovat
# Lea 2013-08-15
Co dělá velké knihy velkými, nejsou jen příběhy a charaktery, ty se dají odkoukat, ale důležitá je osobní znalost místa a prostředí. To jest zkušenost autora. Ta autorce evidentně chybí. A Karfíkova inteligence, jako člena poroty to podtrhuje dvakrát. To mě pobavilo asi nejvíc.
Citovat
# Milena 2013-08-15
Ta kniha je zvláštní, je tlustá a drží se v žebříčcích na vrcholu, odpověděl Českému rozhlasu předseda poroty ceny Karfík na otázku proč knihu vybrali. Myslím, že nic tak dokonale nepopisuje úroveň této ceny.
Zdroj: http://www.citarny.cz/index.php/ceny/ceny-v-esku/4012-cena-josefa-skvoreckeho-karfik
Citovat
# Milena 2013-08-15
souhlasím, průměrná kniha s nepochopitelnou mírou reklamy a hlavně nekritickým pohledem mnoha tzv. kritiků. Ale to jen dokresluje úroveň tzv. literání kritiky, která u nás už dávno není.
Citovat
# Honza 2013-08-14
neuvěřitelná reakce a neuvěřitelný je rovněž způsob jejího psaní, nestojí ani za lepší recenzi...
Citovat
# Milan 2013-08-13
Pane Hermane,

až napíšete něco víc než 20 řádků (z toho 4 citačních) Vaši pseudo-kritiky, pak se zkuste vrátit k tomu co děláte. Děláte to špatně a jestli je něco povrchní, tak jsou to právě Vaše texty. Ale tak to prostě chodí, lidí jako jste Vy, chodí po světe spousta.
Citovat
# John 2013-08-13
kéž by takových lidí jako je pan Herman chodilo po světě víc. A co se týče knih paní Tučkové, jsou povrchní mnohem víc než si myslíte. K tomu nepotřebujete psát zbytečné recenze. A odpovědi paní Tučkové to bohužel jen podtrhují.
Citovat
# Kamilla 2013-08-12
Podporování myšlenky být šťastný s průměrností utvrzuje veřejnost v tom, aby uvěřila, že je moderní být hloupý, vulgární a nevzdělaný. Noam Chomsky
Zdroj: http://www.citarny.cz/
Citovat
# JAn 2013-08-12
oosbne jsem nepochopil, proč ty ženský kupují její sračky. Nejen, že po stránce literární je to slabý průměr, ale i obsah je často velmi zavádějící, pokud se dotýká jakokoliv historie. Asi to je tím, že vlastnit něco o čem se tak intezivně píše je pro mnoho lidi mnohem víc než mít vlastní názor.
Citovat
# Andrea 2013-08-12
Takze pri prechadzke s kocarkom v noci citila strach zo smrti? Nemohucnost? Paniku? Sorry, ale budme pri zemi. Citit mohla nanajvys tak chlad. Keby pisala o zene, ktoru v lese znasilnilo 5 chlapov, isla by si lahnut na to iste miesto a mala tie iste pocity ako ta zena po znasilneni? Asi tazko. To je akurat tak na titulku do novin.
Citovat
# Lenka 2013-08-12
odpověď přesně odpovídá povrchnímu psaní Tučkové. Asi není schopna domyslet co řekne. U spsiovatelky je taková vlastnost zásadní nedostatek a slovo bulvární k ní sedí. Je šílené něco takové vůbec vyslovit a už vůbec ne veřejně.
Citovat
# Karolína 2013-08-12
Smutné je, že paní Tučková nerozlišuje jazyk, kdo co říká, že redaktoři, které chválí, nevzali ostrou tužku a neškrtali a neškrtali, aby se v tom neztrácela a a nevyzněla jako úplná mimoňka.
Citovat
# Rudolf 2013-08-12
a co jste čekali od bulvární autorky. nějaký hlubokomyslný názor?
Citovat
# Milena 2013-08-12
strašné!!!!!!!!!
Citovat
# Nedavaška 2013-08-12
Skoro se vším souhlasím,ovšem napsat o jejím názoru,že je dementní je pro mne nepřijatelné.
Citovat
# Nedavaška 2013-08-12
[quote name="Nedavaška"]Skoro se vším souhlasím,ovšem napsat o autorce,že má dementní názor je pro mne přehnané[quote name="Nedavaška"]
Citovat
# Alena Michálková 2013-08-12
Moje babička na jednom pochodu zemřela a mne podobné výroky opravdu urážejí. Hraničí to až s hyenismem a jak bylo napsáno, s neúctou k lidem, kteří si podobnou hrůzu museli prožít. Je to trapná osoba.
Citovat
# Majka 2013-08-12
víceméně jednostranný historický pohled Tučkové a povrchnost příběhů dává tušit co se děje v její hlavince :o) Přečtela jsem třetinu Žitkovských bohyň a už ji nemusím.
Citovat