orten jiri knihy
Mimořádný talent Jiří Orten (1919-1941), by mohl oslavil 100 let, kdyby nebyl na své narozeniny 30.srpna 1941, sražen na chodníku v Praze okupační německou sanitkou. Vinící nebyli nikdy potrestání, protože Orten byl pro ně jen ŽID.

1.září 1941 Jiří Orten umírá ve svých 22 letech.
Přesto básník a citlivý pozorovatel nám zanechal jedinečné dílo.
Tři knihy deníků – Modrá, Žíhaná a Červená a sbírky Čítanka jaro, Cesta k mrazu, Jeremiášův pláč, Ohnice.

Nenapsaná

Vezmi si plášť, ať neprokřehneš zcela,
a zavři oči, abys neviděla, -
v takovém nečase, takovou cestou jdu.

Ó toho bělma, jež jsem zakrvácel,
těch západů, kterým jsem slunce vracel
v krutějším západu!

A ona prostinká a ona nenapsaná,
ona, jež věděla, ta matka mého rána,
ne veršem, pláčem sténá.

Mluvil jsem slovy, ztichám také jimi.
Vzala mi víru, život navrací mi.
Jsou odpuštěna.

Pod každým slovem

Pod každým slovem které váhá
a vázne v zubech váhající
pod každým slovem jež neuměl jsem říci
pod každým slovem schovaným na sítnici
jak obrázek kde dívenka je nahá
a skrývá dlaní kříž jenž mezi ňadry visí
a oči sklopeny chvěje se nedočkavě
(chtěla by ležet tam v té měkké trávě
být sevřena vším co je svět a tíha
a naplněna být jak hrozny vína)
pod každým slovem které zapomíná
na malou síň z níž nic se nenavrací
na toto srdce odedávna němé
na bránu ticha kterou neprojdeme

vlajka 30 dubna 1945 reichstag soveti
31.8.1938 zahájili němečtí vojáci v polských uniformách vražedný konflikt na hranicích v Gliwici. Provokace se povedla. Den poté vstupují "mediálně překvapení" ale připravení Němci s celou armádou do Polska a zahájili tak Druhou světovou válku.

Mnozí západní politici jásali, že Němci táhnou na východ, na SSSR a tiše mlčeli, když Němci v Polsku bombardovali civilní obyvatelstvo, zničili města Wielun, Frampol, Sulejow, Janow Lubelski, Bilgoraj. 10 % Varšavy bylo srovnáno se zemí. Vypálili kolem 400 vesnic a od 1. září do 26. října 1939 vykonali 764 hromadných poprav polských válečných zajatců.
Radost mnoha západních politiků, že Němci porazí SSSR a při tom se vzájemně oslabí tak, že budou plně ekonomicky závislí na Británii, USA, Francii, se ale zhroutila.
Strategické chyby Hitlera, odhodlanost sovětských lidí vedly k zásadnímu obratu války u Stalingradu. A nakonec to byl Stalin, který přinutil západní politiky na Teheránské konferenci, aby po letech váhání konečně otevřeli druhou frontu tam, kde to potřeboval. Společně pak ukončili nejkrutější světovou válku v historii.
Díky manipulativní a stupidní politice politiků mnoha států přišlo o život až 60 miliónů lidí. Největší oběti přinesli Sověti, zemřelo kolem 27 miliónů lidí.

DŮLEŽITÁ DATA 1937–1945
7. 7.1937 Japonská invaze do Číny
12.3.1938 Zabrání Rakouska Německem
14.3.1939 Okupace ČSR
1.9.1939 Němci napadli Polsko
3.9.1939 Francie, Austrálie a Velká Británie vyhlašují Německu válku
22.7.1941 Němci napadli SSSR. Akce Barbarossa
7.12.1941 Japonci bombardovali Pearl Harbour
19.11.1942 SSSR zvrátil útok Němců u Stalingradu
6.6.1944 Vylodění Spojenců v Normandii a otevření druhé fronty
8.5.1945 Bezpodmínečná kapitulace Německa
6.a 9.8.1945 Američané shodili atomovou bombu na Hirošimu a Nagasaki
15.8.1945 Císař Hirohito oznámil kapitulaci Japonska
2.9.1945 Oficiálně skočila 2. svět. válka

greta vlk
Kdysi dávno pásla Gréta ovce. Byla celé dny sama a tak ji napadlo přivolat další děti. Předstírala, že za ohradou je vlk a začala křičet o pomoc. Seběhli se děti i dospělí. Těm pak řekla, že zlého vlka zahnala. Všichni ji za statečnost pochválili, podepsali petici proti zlému ruskému vlku a rozešli se.
Po čase se vše opakovalo a pak znovu a znovu. Jednoho dne na louku dorazil cela smečka vlků. Gréta volala o pomoc, ale nikdo nepřišel.
Ponaučení:
Nědělejte z lidí blbce, protože až je budete skutečně potřebovat, nepřijdou.

Nejen americká levice prosazuje jedině správný názor podle učení neomarxistického Herberta Marcuseho, pro kterého svoboda projevu v západní společnosti vede i k přetrvávání pravicových, prokapitalistických a buržoazních názorů.
Právo na svobodu projevu mají proto jen názory levicové, pokrokové a socialistické, zatímco ostatní mají být umlčeny a jejich představitelům znemožněno veřejně promlouvat. To je vysoce demokratické. ))

Světoznámý americký sociolog Charles Murray (74let) nedokončil přednášku v březnu 2017 na Middlebury College, jedné z nejstarších amerických univerzit, protože ho levicoví studenti překřičeli, ale někteří ho dokonce fyzicky napadli.

Trump proto na jaře 2019 podepsal nařízení, podle kterého univerzity nezískají federální dotace a granty, pokud nebudou na svém území respektovat právo na svobodu projevu.
12 amerických agentur poskytujících univerzitám granty musí do podmínek zapracovat, že pokud univerzity chtějí dolary daňových poplatníků, musejí prosazovat svobodu slova, a neumlčovat lidi s jinými názory.

"To, co nám zde dnes Ursula von der Leyen předvedla, je snaha EU převzít kontrolu nad každým aspektem našeho života. Chce vybudovat centralizovanou nedemokratickou, modernizovanou formu komunismu, ve kterém vše řídí stát a ve kterém se parlamenty národních států stanou přežitkem bez jakéhokoliv významu."
Nigel Farage, Evropský parlament, 16. července 2019.

V srpnu 2011 v rozhovoru pro německý Der Spiegel, vyzvala k vytvoření evropského superstátu: "Mým cílem jsou Spojené státy evropské - na základě modelu federálních států, jako je Švýcarsko, Německo nebo USA".

Ursula von der Leyen představila v Evropském parlamentu svůj ambiciózní, levicový politický program pro řešení otázek týkajících se změny klimatu, daní, migrace a právního státu.
Následuje stručný přehled hlavních návrhů paní von der Leyen na následujících pět let, tak jak jsou uvedeny v jejím 24stránkovém dokumentu nazvaném "Moje agenda pro Evropu". ZDE

Už v roce 1988 bylo v USA zjištěno, že téměř 20 % dětí trpí jednou nebo více porucharni vývojovými, učení nebo chování.
Mezi 12. - 17. rokem trpí některou z nich každý čtvrtý dospívající. Úroveň školních znalostí měřená standardními testy mezi r. 1960 - 1990 klesla.
Pouze jedno ze sedmi dětí má v osmé třídě matematické znalosti tomuto ročníku odpovídající. Polovina sedmnáctiletých Američanů neumí počítat s destinnými čísly, procenty, rozlišovat jednoduché geometrické obrazce.
Koukolík, Fyziologický základ chování člověka ve vazbách na trvale udržitelný vývoj a uchování vztahů člověk - příroda. Praha 1994

Míra schopnosti se učit, chápat, pamatovat si a hledat souvislosti vždy závisí na naší genetické vybavenosti. Ale i naše geny se do jisté míry vyvíjí na základě vnějších podnětů.
Rozvoj naší inteligence vyžaduje mnoho práce, ale vždy si musíme kriticky uvědomovat naše limity a naučit se s nimi co nejkvalitněji žít.
Pokud si někdo například myslí, že když dítě studující humanitní obor, nebude potřebovat matematiku, pak se mýlí.
Matematika pomáhá rozvíjet matematické, logické myšlení, což je protiklad studia, kde je kladený důraz převážně na pamět a drilování dat. Nejde o to umět integrály, jde o rozvoj jiného způsobu myšlení a schopnost hledat souvislosti.
Mimochodem: US armáda po dlouholetých průzkumech došla k závěru, že pokud máte IQ menší jak 83 (asi jeden z 10) nemůže takového člověka vycvičit vůbec k ničemu. Je nepoužitelný v jakémkoliv jiném resortu společnosti. Co s tím nikdo neví, a neví to ani v Evropě.
Kanadský vědec Jordan B. Peterson.

V různých obdobích svého života jsem měl různé literární vzory. Od Ferdy Mravence přes Timura a jeho partu až k Vinnetouovi a Dannymu Smiřickému. Ale literatura je jen literatura a mým skutečným životním vzorem se stal můj tchán, který je už bohužel mrtvý.
A myslím si, že každý by měl hledat vzory spíše mezi svými blízkými, protože každý, ať chceme nebo ne, si neseme otisky jejich osobností. A i v tom vidím obrovský smysl historie, protože jako národ si neseme ve všem, co děláme, otisky našich předků. Těch skutečných, ne těch literárních.
A pokud na své dějiny zapomeneme, pak ztratíme cestu k pochopení dneška a sebe samotných.
Vlastimil Vondruška, spisovatel a historik

V Německu vydali knihu umělkyně a aktivistky Bini Adamczak pod názvem "Komunismus. Malý příběh o tom, jak bude všechno nakonec jinak", zatímco v Česku vyšla kniha pod názvem děsivějším: "Komunismus (nejen) pro děti".
Gró této levicové slátaniny lze shrnout do jedné věty: Komunismus minulosti překáží komunismu budoucnosti. Možná k smíchu, možná k pláči, kam jsem to po tzv. revoluci dospěli.
Jenže my si klademe otázku: A komunismus někde existoval? A kde proboha?
Pokud víme, existoval pouze socialismus a komunistická strana, která v roce 1989 předala moc bez problému jiné partě za slib netrestnosti. Takže cinkání klíčů bylo opravdu jen pro parádu, jak řekl Pithart. (VIDEO)
Podle událostí posledních 15 let to ale vypadá, že ještě než začal skutečný pokus o překonání kapitalismu, opět vítězí autoritářský státní nebo spíš korporátní socialismus, cenzura, udavačství a opatrnictví ve veřejném prostoru.

Už je to 100 let, co ze zákona začaly fungovat veřejné knihovny. V roce 2015 jich bylo 5 354, což je ale o 825 miň než v roce 1995.
22.6. 1919 byl schválen zákon o veřejných knihovnách obecních, který zavedl povinnost zřídit knihovnu v každé obci a menšinovou knihovnu tam, kde bylo jinonárodní obyvatelstvo. Poprvé je také formulován zákonný požadavek na knihovnické vzdělání v ČR.
Na zákon navazovalo Nařízení vlády republiky Československé ze dne 5. listopadu 1919, č. 607 Sb. z. a n., jímž se provádí zákon o veřejných knihovnách obecních.
Účelem veřejné knihovny jest doplňovati a prohlubovati vzdělání obyvatelstva četbou naučnou i zábavnou, mající skutečnou hodnotu vnitřní.