vhrsti jurik vhrsti150

VHRSTI
(vl. jm. Vojtěch Jurík) (*1. 8. 1975, Rokycany)

spisovatel, ilustrátor, komiksový kreslíř a scénárista

Výtvarnému umění se věnuje od útlého dětství, kdy mu byl velkou inspirací jeho tatínek. Až po studiu na střední a vysoké škole s výtvarným zaměřením začal autor hledat vlastní tvůrčí cestu. Je charakteristický svou výraznou originální kresbou a optimistickým pohledem na svět.

Poprvé na sebe upozornil v roce 2003 ve světové antologii protiválečného komiksu Warburger a čestným uznáním na komiksovém festivalu v Bělehradě. Od té doby publikuje u nás i v zahraničí ilustrace, komiksy, kreslený humor, pohádky a sbírá ceny z nejrůznějších komikových a cartoons festivalů. V roce 2005 se stal členem České unie karikaturistů. Jeho první autorskou knihou je Už se nebojím tmy. V této dětské knize předkládá aktuální a originálně zpracovanou variaci na téma strašidel a boje se strachem.

Mezi své milované autory řadí Borna, Šlitra, Šalamouna, Velíška, Poše, Holého, Jelena, Švankmajerovy, Lamra, Vyčítala, Čecha, Síse, Miróa, Klea, Mordilla, Trondheima, Sfara, Groeninga, De Grécyho, Andersona, Prap a tatínka. Práce těchto a mnohých dalších autorů pokládá za nesmírně imaginativní a podnětné.

Domácí publikace
V roce 2006 se mohli čtenáři Deníku setkávat s Vhrstiho stripem Nekonečný autobus. Dále Vhrsti spolupracuje s časopisy Nový prostor, Labyrint Revue, Moje 1. noviny, Zkrat, Bedeman ad. Připravuje ilustrace k článkům a povídkám, vtipy, komiksy, bludiště, porovnávačky, osmisměrky, omalovánky ad. Na podzim roku 2006 vyšla kniha Dva tucty plzeňských pohádek a pověstí.

Zahraniční publikace
V roce 2003 získal za příběh Brejle zvláštní cenu poroty na 1. mezi­národním salonu mladého komiksu v Bělehradě. Komiks Peace (r. 2003) publikoval ve světové antologii protiválečného komiksu Warburger. V mezinárodní tématické soutěži kresleného humoru, kterou u příležitosti World Press Freedom Day pořádal v roce 2006 National Press Club of Canada, získal Vhrsti jako jediný Čech ocenění Certificate of Excellence. Komiks Rybář se objevil ve speciálu italského komiksového magazínu Q International, který vyšel u příležitosti XX. zimních olympijských her TURÍN 2006.

Informace převzaty z www.vhrsti.cz

tma400.jpg

TUCET400



Myšlenky z knih

Chomský zmiňuje obrovské množství kapitálu, který je investovaný do reklamy a marketingu a „doma“ se užívá především k udržení konzumní společnosti. Před několika lety si „markeťáci“ uvědomili, že nezasahují velkou část společnosti. Protože nemá peníze - děti. A tak bylo vynaloženo spousta úsilí a přemýšlení jak vyvinout propagandu zamířenou na děti. Aby otravovali a škemrali u svých rodičů. Tahle disciplína aplikované psychologie, anglicky „nagging“ se nyní již vyučuje jako předmět na vysokých školách. Tady má Noam výborný vhled, že reklama podvrací trh. Neboť podle teorií ekonomie je trh založený na informovaných spotřebitelích, kteří dělají racionální rozhodnutí. Ale když se podíváme na televizní reklamy, jsou udělané tak, aby vytvořily neinformované spotřebitele dělající nerozumná rozhodnutí. To samé se děje ve volbách, které stojí na PR průmyslu (mluví o USA, analýza dalších států by byla velice zajímavá). Ten se rozhodně nesnaží vytvořit dobře informované voliče dělající rozumová rozhodnutí. Stejné techniky, které se používají k podlomení trhu, se používají k podlomení demokracie.
Noam Chomsky a Andre Vltchek, On western terrorism