cerny jiri

Jiří Černý (*4. 4. 1940, Hradec Králové – 10. 11. 2019, Praha)

autor populárně naučných publikací nejen pro děti. Pracoval v Mateřídoušce, v rozhlase a v časopise Barman.

Bibliografie:
Obrázky z moderních československých dějin (1945–1989) /Černý, Fibrich/ 2016
Obrázky z dějin zeměpisných objevů (a výletů ) /Černý, Zátka, Kalousek/ 2016
Světoví Češi (Černý,Jůzlová) 2015
Obrázky z československých dějin (1918–1945) /Černý, Veis, Šalamounová/ 2011
Moře otazníků… – Stručné odpovědi na zajímavé otázky (Černý) 2011
Mají zvířata sny? 100 otázek a odpovědí pro zvídavé mozky (Černý) 2005
Kolik váží lidská hlava? 101 otázek a odpovědí pro zvídavé mozky (Černý, Fixl) 2004
Obrázky z dějin zeměpisných objevů (Černý, Urban) 1992
Pověsti z Čech a Moravy I, II, III 1995
Závod míru (O cyklistech z nejkrásnějšího pelotonu světa) 1987
Obrázky z českých dějin a pověstí (Černý, Adla, Zátka, Kalousek) 1980
Broukalo si deset brouků 1974
Zprávy o planetě zemi v hádankách a kvízech 1978
Fotbal je hra 1968

kalousek obrazky z dejin

 

 


Inspirující myšlenky...

Chomský zmiňuje obrovské množství kapitálu, který je investovaný do reklamy a marketingu a „doma“ se užívá především k udržení konzumní společnosti. Před několika lety si „markeťáci“ uvědomili, že nezasahují velkou část společnosti. Protože nemá peníze - děti. A tak bylo vynaloženo spousta úsilí a přemýšlení jak vyvinout propagandu zamířenou na děti. Aby otravovali a škemrali u svých rodičů. Tahle disciplína aplikované psychologie, anglicky „nagging“ se nyní již vyučuje jako předmět na vysokých školách. Tady má Noam výborný vhled, že reklama podvrací trh. Neboť podle teorií ekonomie je trh založený na informovaných spotřebitelích, kteří dělají racionální rozhodnutí. Ale když se podíváme na televizní reklamy, jsou udělané tak, aby vytvořily neinformované spotřebitele dělající nerozumná rozhodnutí. To samé se děje ve volbách, které stojí na PR průmyslu (mluví o USA, analýza dalších států by byla velice zajímavá). Ten se rozhodně nesnaží vytvořit dobře informované voliče dělající rozumová rozhodnutí. Stejné techniky, které se používají k podlomení trhu, se používají k podlomení demokracie.
Noam Chomsky a Andre Vltchek, On western terrorism