cervenka jan


Jan Červenka (*6. 10. 1925, Praha - †17. 12. 1991, Praha)

spisovatel, literární teoretik

Bibliografie:
Český jazyk pro 3. třídu škol středních. St. nakl. Učebnic, 1951
Český jazyk pro 4. Třídu škol středních, SPN 1952
výbor – Bartoš František: Pohádky, říkadla a hádanky z Nartošovy Kytice, SNDL 1953
Český jazyk pro 7. postupný ročník všeobecně vzdělávacíh škol, SPN 1954
výbor – České pohádky, SNDK 1955
Literatura pro mládež, SPN 1956
výbor – Báchorky a pověsti Boženy Němcové, SNDK 1957
O pohádkách, SNDK 1960
Šnečku, šnečku, vystrč růžky, SNDK 1963
Leze ráček přes potůček, SNDK 1963
Dřív než vyšel, SNDK 1963
Výbor z literatury pro mládež, SPN 1964
Mám já koníčka vraného, SNDK 1964
Kocour v botách, SNDK 1964
výbor – Němcová Božena: Sůl nad zlato a jiné pohádky, SPN 1965
Čítanka pro střední školy, SPN 1969
výbor – Slovanské pohádky, Svoboda 1974
Tajná společnost Dobro aneb Nápady pro rodiče předškolních dětí, Mona 1976
Pohádky pro obě uši, Lidové nakladatelství 1978
O zlaté rybce a jiné slovanské pohádky, Svpbpda 1984
O čertech, obrech a dobrých lidech, pohádky německé a skandinávských národů, Svoboda 1986
Který dům si vybereš, Panorama 1987
Byl jeden domeček, Albatros 1995


Myšlenky z knih

Chomský zmiňuje obrovské množství kapitálu, který je investovaný do reklamy a marketingu a „doma“ se užívá především k udržení konzumní společnosti. Před několika lety si „markeťáci“ uvědomili, že nezasahují velkou část společnosti. Protože nemá peníze - děti. A tak bylo vynaloženo spousta úsilí a přemýšlení jak vyvinout propagandu zamířenou na děti. Aby otravovali a škemrali u svých rodičů. Tahle disciplína aplikované psychologie, anglicky „nagging“ se nyní již vyučuje jako předmět na vysokých školách. Tady má Noam výborný vhled, že reklama podvrací trh. Neboť podle teorií ekonomie je trh založený na informovaných spotřebitelích, kteří dělají racionální rozhodnutí. Ale když se podíváme na televizní reklamy, jsou udělané tak, aby vytvořily neinformované spotřebitele dělající nerozumná rozhodnutí. To samé se děje ve volbách, které stojí na PR průmyslu (mluví o USA, analýza dalších států by byla velice zajímavá). Ten se rozhodně nesnaží vytvořit dobře informované voliče dělající rozumová rozhodnutí. Stejné techniky, které se používají k podlomení trhu, se používají k podlomení demokracie.
Noam Chomsky a Andre Vltchek, On western terrorism