tanska natasa

Nataša Tanská (*30. 12. 1929, Praha - †16. 7. 2014, Praha)

spisovatelka, autorka rozhlasových i divadelních her, scénářů, šansonů, herečka, v poslední době se realizuje i v tvorbě výtvarné - koláže

Narodila se a žije v Praze. Mnozí ji znají jako představitelku Barunky ve verzi Babičky s Terezii Brzkovou, ale prokázala a dokazuje, že je všestrannou autorkou.

Bibliografie /jen první vydání/

Dvaja v tráve, 1964
Vyznáte se v tlačenici? Mladé letá, 1967 /i česky/
More, Slovenský spisovatel, 1970 /i maďarsky/
Puf a Muf, Mladé letá, 1971 (postupně vyšla v 11 jazycích)
Ňuňa je sama doma, Mladé letá, 1972  /ve třech jazycích/
Mama, urob iné ticho, Mladé letá, 1974 /ve třech jazycích/
Co mi řekl semafor, Albatros, 1976 /i rumunsky/
Co tu bylo, kdo tu byl, Albatros, 1977
S dievčiskom sa nehráme, Mladé letá, 1978 /i česky/
Niečo som našiel, Mladé letá, 1985 /i polsky/
Postskriptá, Slovenský spisovatel, 1987 /i česky/
Mužsko-ženský slovník, Slovenský spisovatel, 1991 /i česky/
Heč, jdu do nemocnice, Artur, 2001
Proč jdeme mladým na nervy? Motto, 2001
Emocemesky, vl. náklad, 2002
Péťa bude koukat! Amulet, 2002
Senioresky, vl. náklad, 2006

Rozhlas /jen první uvedení/

Rozhodnutie, 1959
Hodina angličtiny, 1973
Taneční zábava, 1977
Vyhliadka na more, 1977
Dopis, 1981
Zodpovednosť, 1981
Aktuálna reportáž o Petre a Pavle, 1984
Autoři, 1987
Drobné postřehy Venduly Mráčkové, 1987
Přepadení, 2000

Divadlo /jen první uvedení/

Hodina angličtiny, 1980
Prodejna 044, 1975
Grotesky (kabaret), 1979
Duel, 1980
Dopis, 1981
Muž a žena, 1982

Film /jen první uvedení/

Vždy možno začať, 1964
Hodina pravdy, 1976

Televize
/jen první uvedení/

Puf a Muf, TV seriál, 1969
Šaty, TV hra, 1971
O hlúpej snezienke, TV večerníček, 1972
Telefón Afafón I, TV večerníček, 1972
Telefón Agafon II, TV večerníček, 1977
Príhody vrabčiakov Žmurka a Frnka, TV seriál, 1973
Klasické příznaky, TV komedie, 1973
Taneční zábava, TV hra, 1993

Šanzony /jen první uvedení/

Epizody, Osveta Bratislava, 1964


Myšlenky z knih

Teď nemám v úmyslu říci, že mýlit se je to samé jako být kreativní. Víme, že když nejste připraveni se mýlit, nikdy nepřijdete s ničím originálním. A v době, když děti dospívají, většina z nich tuto schopnost ztratila. Jsou vyděšeni možností vlastního omylu a takto to chodí ve firmách, stigmatizujeme chyby. A my dnes provozujeme národní vzdělávací systémy, kde to nejhorší, co můžete udělat, je chyba. Výsledkem je, že odnaučíme lidi jejich kreativitě. Picasso jednou řekl, že všechny děti se rodí jako umělci. Problém je zůstat umělcem během dospívání. Hluboce věřím tomu, že nedospíváme do kreativity, my ji dospíváním ztrácíme, nebo spíše, jsme jí odnaučeni.
Ken Robinson