adams_douglas Douglas Noel Adams (*11. 3. 1952, Cambridge - †11. 5. 2001, Kalifornie)

spisovatel, dramatik, scénarista, hudebník, herec

Renesančně vzdělaný a humorem nadaný Angličan, se zapsal do podvědomí knihou Stopařův průvodce po galaxii (The Hitchhiker's Guide to the Galaxy), ale také spolupráci s legendární hereckou skupinou Monty Pythonův létající cirkus. Psal pro BBC, divadlo i film.
Sám Adams se označoval za „radikálního ateistu“, přátelé a fanoušci ho znali také jako ekologického aktivistu a milovníka rychlých aut, fotoaparátů, počítačů Macintosh a dalších „technických vymožeností". Uznávaný biolog Richard Dawkins zasvětil svou knihu The God Delusion (Bůh je halucinace) právě Adamsovi a popisuje v ní, jak spisovatelův výklad evoluce vyústil v jeho „konvertování“ k ateismu.
25.květen se slaví na jeho počest jako Ručníkový den.


Bibliografie:

Stopařův průvodce po galaxii (The Hitchhiker's Guide to the Galaxy)
1. Stopařův průvodce po galaxii (1981) (The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, 1979)
2. Restaurant na konci vesmíru (1982) (The Restaurant at the End of the Universe, 1980)
3. Život, vesmír a vůbec (1982) (Life, The Universe and Everything, 1982)
4. Sbohem a dík za všechny ryby (1984) (So Long, and Thanks For All The Fish, 1984)
5. Převážně neškodná (1993) (Mostly Harmless, 1991)
Holistická detektivní kancelář Dirka Gentlyho (1997) (Dirk Gently's Holistic Detective Agency, 1987)
Dlouhý, temný čas svačiny duše (The Long Dark Tea Time Of The Soul, 1988)
Význam žifota (The Meaning Of Life, 1983) (spolu s Johnem Lloydem)
(The Deeper Meaning Of Liff, 1990) (spolu s Johnem Lloydem)
Ještě je můžeme vidět (Last Chance To See, 1991) (spolu s Marcem Carwardinem)
Vesmírná loď Titanic (Starship Titanic)
(Doctor Who)
(Bureaucracy)
(Hyperland)
Ještě jednou a naposledy stopem po galaxii, aneb Losos pochybnosti, 2003 (The Salmon of Doubt: Hitchhiking the Galaxy One Last Time, 2002)
Mladý Zafod hraje na jistotu (Young Zaphod Plays It Safe)


Myšlenky z knih

Teď nemám v úmyslu říci, že mýlit se je to samé jako být kreativní. Víme, že když nejste připraveni se mýlit, nikdy nepřijdete s ničím originálním. A v době, když děti dospívají, většina z nich tuto schopnost ztratila. Jsou vyděšeni možností vlastního omylu a takto to chodí ve firmách, stigmatizujeme chyby. A my dnes provozujeme národní vzdělávací systémy, kde to nejhorší, co můžete udělat, je chyba. Výsledkem je, že odnaučíme lidi jejich kreativitě. Picasso jednou řekl, že všechny děti se rodí jako umělci. Problém je zůstat umělcem během dospívání. Hluboce věřím tomu, že nedospíváme do kreativity, my ji dospíváním ztrácíme, nebo spíše, jsme jí odnaučeni.
Ken Robinson