Nevěřte všemu, co se k věření předkládá. Komenský

A+ A A-

Nezájem o tištěné noviny. Statisícové poklesy v ČR za posledních deset let

noviny ceske

Nezájem čtenářů o tišteně deníky znamená pokles prodaných kusů o 50% za posledních deset let. A nezájem pokračuje dál.
Celkem se v roce 2004 prodalo cca 1 600 000 ks deníků, ale v prosinci 2014 už  882 tisíc výtisků.
To je skoro 50% pokles za deset let. Každodenní ztráta za toto období je 200ks výtisků)
Nejvíc se bohužel stále prodá bulváru (Blesk v roce 2004 přes půl milónu, prosinec 2014 cca 266 000ks)
Zhruba kolem 150 tisíc má na konci roku 2014 MFDnes a Denik.
Ostatní deníky jsou pod sto tisíc. Právo cca 90 tisíc, Aha cca 60 tisíc. Lidovky cca 40 tisíc a Hospodářské noviny cca 30 tisíc.
Největší propad mají Hospodářské noviny, Lidové noviny, MF Dnes a Právo.
Roční celkový mezipokles 2013–2014 je 7%
(Zdroj: ABC ČR, 2013, 2014)

Viditelné příčiny nejsou vůbec překvapující.

  1. Lidé dávají přednost sledování zpráv z internetu a jen 6% by bylo ochotno za infomace platit (2014)
  2. Předražené tištěné deníky obsahují přemíru reklam na úkor kvalitních a důvěryhodných informací..
  3. Rapidně se snižující prestiž žurnalistiky a žurnalistů ve společnosti. V žebříčku se novináři pohybují na konci, ale prostitutky ještě nepředběhli.
  4. Velmi častá nedůvěryhodnost zpráv a evidentní manipulovatelnost s informacemi nutí lidi, aby sledovali informace z nezávislých medií.

 media zari 2015

OBRAŤE LIST A ČTĚTE DÁL... media noviny novináři žurnalistika

Komentáře  

# Robert 2016-11-22
Ze 185 amerických deníků jich Donaldu Trumpovi fandilo jen pět, z významných časopisů žádný. Pro media a jejich schopnost reflektovat skutečnost je to debakl nevídaných rozměrů.
Citovat
# Dalibor 2016-09-08
Týden v roce 2012, když prodával 41 tisíc výtisků, kooptoval levicového komentátora Hekrdlu a do roku 2014 prodaný náklad časopisu přesáhl 45 tisíc výtisků, zatímco ostatní ztráceli... Za stejnou dobu klesl prodaný náklad Bakalova týdeníku Ekonom z 15 tisíc na 13,5 tisíce a náklad Babišových Lidových novin ve všední den z 32 na 28 tisíc výtisků denně. Dnes má Týden 56 tisíc, LN ve všední den 33 tisíc a Ekonom pouhých 12 tisíc prodaných výtisků.
Citovat
# Miloslav 2016-02-10
Media Guru.cz / nejméně čteným deníkem jsou Hospodářské noviny, podotýkám Bakalovy Hospodářské noviny. Ostatně, mimochodem, vy jej máte částečně v Plzeňském kraji, konkrétně v bunkru na Modravě. Takže nejméně čteným deníkem jsou Hospodářské noviny. V České televizi a v Českém rozhlasu nejčastějšími hosty diskusních pořadů jsou redaktoři Hospodářských novin. Leden 2016
Citovat
# Jaroslav 2015-12-26
Jeden z důvodů, proč tak rapidně klesá prestiž novinářů je smutný fakt, že neomylný novinář se nikdy nemýlí, to vyplývá z definice. Neomylný novinář se nemýlí ani tehdy, když se mýlí a dokonce všichni kolem vidí, že se mýlí. Neomylný novinář totiž vždy dokáže najít zdůvodnění, proč se mýlí všichni kolem, a nikoli právě on.
Viz nová kniha Žantovského o médiích. Průvodce minovým polem české žurnalistiky
Citovat
# Ruda 2015-12-24
Nekupuji noviny a nepodppruji dementy z novin. Pokud to udělá většina, tak se toho marasmu aspoň z části zbavíme. Raději si koupím dobrou knihu než číst slaboduché blbečky od novin.
Citovat
# Marek 2015-12-10
Před 5 lety jsem přestal noviny kupovat. Od té doby si hledám informace na kvalitních webech, nemající s mainstreamem nic společného. A mám mnohem víc jasno. Proč asi, že?
Citovat
# Honza 2015-12-08
Já bych si noviny klidně i kupoval. Lidovky si třeba kupuju. Ale moje oblíbené sportovní noviny www.sportyonline.cz nejsou asi k zakoupení vytištěné, takže nezbívá než je číst online.
Citovat
# Petr 2015-11-13
deníky ale chybí neboť reklamními letáky se blbě zatápí v krbových kamnech
Citovat
# John 2015-11-12
Pokud bych dnes omylem koupil noviny, nic se nedovím. Když totiž na obrazovce kterékoliv televize vystoupí všem známý novinář z „nestranného“ a „seriózního“ deníku, občan už v tu chvíli přesně ví, co řekne. Protože on nám nesděluje informace, ale své předpojaté osobní názory a postoje nebo názory a postoje svého zaměstnavatele.
Citovat
# Michal Kartovský 2015-06-26
Jedním z jejích rysů pokledu čtenosti mainstreamu je pochopení, jak funguje tzv. objektivita u novinářů. V mediálním prostředí je totiž silně rozšířená praxe „kolegiálně novinářské autocenzury“. Spočívá v tom, že novinář, který si chce ve své profesi vybudovat kariéru, nekritizuje své kolegy. Roste tak rozpor mezi kolektivní mocí sociální skupiny tvořené novináři na jedné straně a její nedůtklivostí, ne-li její rostoucí neschopností snášet kritiku, diskusi, na straně druhé.
Citovat
# Libor 2015-05-28
Náklad klesá a bude klesat dál. Pokud si přečtete, jakými tématy se zabývají zahraniční média (třeba The Guardian), musíte považovat Lidové nebo Hospodářské noviny za urážku zdravého rozumu. To už je snad lepší číst Blesk a vědět, že čtu blbost.
Citovat
# Larik 2015-04-17
To je tak, když nioviny dnes dělají takoví oslové jako Šafr, Putna, Klvaňa, Peňás, Slonková, Balšínek a celá ČT tak je vymalováno. Nastává Doba temna žurnalistiky nebo spíš její konec. Amen.
Citovat
# Jarda 2015-03-19
Média po celém světě zažívají 7-8 let rozbouřené časy, přičemž poklesy jejich příjmů o 50 % i více nejsou vůbec neobvyklé. Vývoj reklamního trhu rychle podlehl vlivu finanční krize, internetu a deziluze uživatelů z mainstreamových médií. Postihlo to skoro každého v českých médiích, ale Českou televizi nebo Český rozhlas ani tolik ne, protože díky garantovaným přítokům peněz jsou v jedinečné pozici. Krize ve skutečnosti jejich výhodu nad všemi ostatními ještě zvětšila a je legitimní se ptát, zdali je současná výše koncesionářských poplatků spravedlivá. Pokud se veřejnoprávní stanice projeví jako skutečná protiváha oligarchizace médií, extrémně vysoké garantované rozpočty by mohly být přijatelné. Pokud se však místo toho Česká televize (a v menší míře Český rozhlas) ukáže jako země zaslíbená pro oligarchy a úlisné právníky, již z těchto rozpočtů ke škodě všech ostatních čerpají, možná by bylo vhodné poplatky výrazně snížit.
Eric Best
http://www.fsfinalword.cz/?page=archive&day=2015-03-19
Citovat
# Kosťa 2015-03-17
Článek, který stojí za to přečíst. A budete mít jasno, co se s novináři a jejich novinami děje:
V tomto okamžiku do diskuse poněkud hystericky vstupuje Pavel Šafr, někdejší šéfredaktor MF Dnes, Blesku a Reflexu, titulů, které nepochybně vedl směrem k velmi tupé bulvarizaci. Postavil se do role oběti manipulace médií ve prospěch politických zájmů Miloše Zemana a Andreje Babiše v době, kdy šéfredigoval Blesk. Jeho svědomí se údajně nemohlo přenést přes fakt, že Blesk otiskl diskreditující inzerát namířený proti Karlu Schwarzenbergovi v době prezidentské volby. Doslova prohlásil, že v době, kdy byl šéfredaktorem a "přišel inzerát komunistů nebo republikánů, měl možnost zasáhnout". www.blisty.cz/art/76826.html#sthash.Vz6Oa3ND.dpuf
Citovat
# Rudolf 2014-11-04
Nové zpravodajské projekty na tuzemském mediálním trhu se budou muset spoléhat na jiné zdroje peněz, než jsou příspěvky od čtenářů – aspoň soudě podle momentálního postoje české internetové populace. Jen 6 % uživatelů internetu v ČR totiž soudí, že takové projekty v místním mediálním prostředí chybí a že by byli ochotni za ně i zaplatit.
Výzkum Českého národního panelu agentur Mediaresearch, NMS Market Research a STEM/Mark, kterého se zúčastnilo 500 respondentů z internetové populace lidí starších 15 let. říjen 2014
Citovat
# Kamil 2014-05-03
Zrovna dneska jsem četl na Facebooku:
Petr Štěpánek
Ani nevím, jak dlouho jsem byl předplatitelem Mladé fronty a později Mladé fronty Dnes. Bylo to několik desítek let. V devadesátých letech jsem dokonce byl pravidelným přispěvatelem komentářových stránek MFD. Ne že by mi zvláště v posledních letech vždy konvenoval obsah toho, co MFD psala, ale z profesního zájmu jsem chtěl vědět, jak je informovaný průměrný český občan. Nicméně, čeho je moc, toho je příliš. Předevčírem jsem předplatné odřekl. Nehodlám nadále spolufinancovat tu plejádu novinářských kurviček, co se tu rozmnožily, natož policejní kolaborantku Slonkovou, a už vůbec ne zločinného magora Palatu.
Citovat
# Lajka 2014-04-01
Fascinující ukázka pokleslé žurnalistiky na novinky.cz (zpráva je navíc téměř doslova převzatá z ČTK!):
Titulek:
Putin volal Obamovi ohledně návrhu USA na řešení ruské krize
Jednotlivé odstavce článku:
Obama Putina požádal, aby poskytl na návrh USA konkrétní písemnou odpověď
Obama usiluje o ruský souhlas s vysláním mezinárodních jednotek na Krym
Prezident Obama zdůraznil prezidentu Putinovi, že USA nadále podporují diplomatickou cestu ve spolupráci s vládou Ukrajiny
Obama naléhal na Putina, aby se vyvaroval dalších „provokací“
Dodávám: Už víte, proč Putin Obamovi volal a co mu říkal?
Citovat
# JosefK 2014-03-27
Dnes jsem opět náhodou dostal do pošty takový novinářský hnůj, takže se nemohu divit, že IDnes nikdo nekupuje. Já už mnoho let. kultura.idnes.cz/karol-sidon-je-cigan-049-/literatura.aspx?c=A140327_094701_literatura_ob
Citovat
# Kuba 2014-03-26
Pokud čeští novínáři píši o zmizení "malajsijského" letadla, pak nemůže jít jen o nevzdělanost jednotlivých novinářů, ale spíše o koordinovaný útok na mateřský jazyk. To je stejné jako napsat persijské koberce :o) Takže poprávu, kdo za takové bláboly má ještě platit.
Citovat
# JAn 2014-03-25
Novináři nechtějí přiznat, že noviny i jejich portály na internetu ztratily monopol prodávat informace ovčanům. Kdo umí cizí jazyky, může zdarma sledovat informace kdekoliv na světě.
Dnes se žádné médium neuživí z dobrovolných plateb čtenářů/diváků "za NEinformace", většinu příjmů tvoří stejně reklama a zbytek "doplatí" politický či podnikatelský "mecenáš" za šíření jeho názorů. Takže z novinářů se postupně stávají jen placení informátoři, aneb dj prachy a napíšu ti cokoliv.
Citovat
# Michal 2014-03-12
Prodané náklady tuzemských deníků se i v prvním měsíci 2014 vyvíjely podobně jako v předcházejících letech. První měsíc letošního roku se v průměru každý den celkově prodalo 872 tis. výtisků, což bylo ve srovnání se stejným obdobím loni o 8 % méně. To znamená, že každý den se v letošním lednu v průměru prodalo o 77 tisíc výtisků méně než v loňském lednu.
Meziroční snížení deníků prodaných ve volném prodeji (2013-2014) je 13 %. Nejvýrazněji se ve volném prodeji snížil prodaný náklad deníků Lidové noviny, MF Dnes a Hospodářské noviny. V těchto případech přesahuje meziroční snížení 20% hranici.
Nejvíce se počet předplatitelů v meziročním srovnání snížil Hospodářským novinám. Desetiprocentní pokles znamená meziroční snížení o necelých 3 tis. předplatitelů.
Citovat
# Jana Semelková 2014-02-25
Asi půjde nejspíš o to, že na našem trhu s tištěnými médii mohou být téměř všechny tituly označeny slovem "bulvární". proč bych něco takového kupovala, že? A tak se nedivím názoru některých lidí: nečtu noviny, nekoukám na zprávy a ani je neposlouchám a žije se mi pěkně. Asi bychom se, my publicisté, měli nad takovými tvrzeními zamyslet. Zpravodajství opravdu není jen o katastrofách...
Citovat
# Martina 2014-02-18
Dnešní noviny jsou deníky polopravd a lží. A vede je Česká televize.
Citovat
# Jan Mladý 2014-02-15
Hlavní důvod je evidentně pokleslá úroveň žurnalistiky v obecné rovině. Není se proto čemu divit. Osobně deníky nekupuji už přes deset let.
Citovat
# Richard 2014-02-14
Sledování OH na české veřejnoprávní ČT je poučné. Například pro kvalifikované komentátory české televize není v horách u Soči Krasnaja Poljana, ale Krásná Poljana. Těším se na další vzdělaný postřeh. Třeba Krasnaja ploščaď v Moskvě bude najednou v ČT Krásné náměstí. Taktéž může dojít k přejmenování Červené Karkulky na Krásnou Karkulku.
V několika textech českých presstitutů jsem se dočetl, že s Krasnou Poljanou je spjato jméno spisovatele Lva Nikolajeviče Tolstého. Je to lež. Tolstoj sice žil v Poljaně, ale v Jasné. A potom věřte českým presstitutům.
Citovat
# Majka 2014-02-14
a kdo chce ještě číst informace lidí, kteří jsou nevzdělaní, neumí česky a napíši za peníze úplně cokoliv. Jakou má hodnotu jejich práce? Snad jen bulvární zábavu. Žurnalistika dnes už neexistuje, existují jen pisálkové píár agentur.
Citovat