liska bystrouska tesnohlidek hoger

Kdo by neznal lišku Bystroušku. Tahle chytrá potvůrka, která se mnohému u lidí naučila, aby pak spokojeně žila v lese a dotáhla to dokonce na revírního, je přece dobrá známá z televizního večerníčku. Toto zpracování znají mnozí, a když se právě její příhody vysílají, tak často k pořadu pro děti usedají i dospěláci. Někteří možná četli Těsnohlídkovu knížku, která vyšla s ilustracemi Josefa Lady v Albatrosu.


Když se vrátíme na úplný začátek, tak zjistíme, že prapůvodně liška Bystrouška uhranula čtenáře Lidových novin už v roce 1920, kde byla otiskována na pokračování. Nezapomeňme, že se stala i předlohou operního ztvárnění díky Leoši Janáčkovi.

Ale možná se už méně ví, že v roce 1962 se liščích příhod ujal básník a vedoucí literárně dramatické redakce Československého rozhlasu Jan Skácel a připravil z ní sedmidílnou četbu na pokračování. Pod režijním vedením Olgy Zezulové se jí ujal Karel Höger. Vznikl tak záznam, který rozhodně patří k pokladům archivu Českého rozhlasu. Högerova četba na pokračování se tu a tam objevuje na rozhlasových vlnách v repríze. Ale vlastně jen jedna její část. Ty ostatní máte možnost si poslechnout díky vydavatelstvím Radioservis a Jazz Music, která vydala na dvou CD šest ze sedmi dílů.

A tak díky vemlouvavému hlasu Karla Högera se zaposloucháte do „liščího románku“, který roky nezestárl a stále přináší úsměv na tváře. Víc jak hodinu jsem poslouchala, jak se revírník Bartoš s liškou Bystrouškou vlastně seznámili, jak se dostala do myslivny a co ji tam čekalo, jak utekla zpátky do lesa, jak se to stalo, že místo zastřelené lišky byly vepřové hody a nakonec jak to přišlo, že se Bystrouška zamilovala. Hlas Karla Högera vás okouzlí, příhody rozněžní i rozesmějí a celkově vás obě CD dostanou do velmi pohodové nálady.

Kdyby tušil Rudolf Těsnohlídek, kam až to jeho Bystrouška dotáhne, měl by určitě radost.
I když tenkrát se mu nepsala zrovna lehce, bral ji jako nemilovaný novinářský úkol, jak doprovodit textem obrázkový seriál Stanislava Lolka. A dnes? Dnes jsou jeho Příhody lišky Bystroušky jedinou knihou, která z jeho díla „žije“ dodnes – nejen v knihách, ale i na pódiích oper, televizní obrazovce, vlnách rozhlasu a CD nosičích.

Příhody lišky Bystroušky | Čte: Karel Höger | Rozhlasová úprava: Jan Skácel | Hudba: Gustav Křivinka | Režie: Olga Zezulová | Vydal: ve spolupráci s Radioservisem Jazz Music, 2011

Inspirující myšlenky...

Lidstvo zcela evidentně spěje k úpadku: Šílený kolotoč výroby se netočí pro spotřebu, ale pro další výrobu. Tzv. konzumní společnost ve své podstatě nemá čas nic konzumovat. Jejím skutečným, byť skrytým cílem není spotřeba, ale výroba. Proto je potřeba najít v sobě vůli k rozbití onoho začarovaného kruhu a dopustit se suverénního, svobodného činu. Vymanit se ze sociální determinovanosti, která není ničím jiným než dovedně kamuflovaným otroctvím: otroctvím, které ovšem stejnou měrou postihuje bankéře i nádeníka. Je to otroctví práce, ve smyslu užitečné činnosti. Neboť člověk se odcizil sám sobě, to znamená zvířeti, které v něm přebývá.
Georges Bataille, Svrchovanost