valka svetu wells Szulkin
Filmová adaptace světového románu H. G. Wellse od polského režiséra Piotra Szulkina nemá s knižní předlouhou mnoho společného, přesto je to mimořádný film. Na rozdíl od jiných adaptací i vlastní knihy se nezabývá samotným dějem, vlastní invazí mimozemšťanů, ale soustředí se na chování lidí.

rimsky korsakov seherezada
Tak nám odněkud z Islandu přilétla zima, jako samec, řekl by děda nebo jako v Rusku. Jenže co my víme o zimě, když ji krutou nazýváme, máme-li na teploměru mínus deset. Copak to je zima? Zima je, když praskají struny od piána, řekl prý Čajkovskij. Aspoň takové zimy jsou v Petrohradě.

bludny holandan heine wagner
Kdo by neznal známou pověst o Bludném Holanďanovi, kterou asi poprvé sepsal Frederick Marryat roku 1839 v knize The Phantom Ship. Literárně se pověst iobjevuje i v díle Heinricha Heineho Paměti pana Schnabelewopského. Pokud by ale někdo zkoumal odkud Heine čerpal předlohu pro své dílo, pak by zjistil, že tímto mýtem se překrývá hned několik příběhů.

kupka frantisek
František Kupka (1871 – 1957) byl především duchovní člověk, pak geniální malíř. Už na počátku tohoto století se mu podařilo kultivovaně propojit duchovnost s malířským uměním, a zobrazit to, co dělá i dnes většině jemu podobných malířů a hledačů neřešitelné problémy – subjektivně reálný vnitřní svět lidské psychiky.   

o labuti provaznikova
Pohádka je kategorie opravdu široká a ne jednoduchá, jak se převážně prezentuje. Asi nejvíce je pohádek na úrovni prostoduchých příběhů romantických telenovel, pohádek s chytrými dialogy a klasickým pohádkovým příběhem je ale čím dál méně. Existují ale i příběhy s pohádkovým nádechem, moudré, hluboce filosofující, který vás pohltí svou poetikou a moudrostí.

Inspirující myšlenky...

Moderní filosofové tvrdí, že se jim nelíbí věčný trest na onom světě. Můžou být spokojeni. Stvořili věčný trest už zde, na tomto světě. Škvařit se navěky v pekle je samo o sobě dost zlé, ale octnout se v pekle na mírném ohni a ještě muset uznat, že teplota je snesitelná – to je přímo nesnesitelné. Všechno běží den po dni dál, pokud se zabýváme věcmi. Všechno se naopak prudce zarazí, jakmile přejdeme k lidem. Žádné subtilní duchovní zlo nemůže být založeno na faktu, že se lidé pořád vytahují svými nectnostmi – nesnesitelnými se stávají, až teprve když se začnou vytahovat svými ctnostmi. Moderní svět je špatný, protože je civilizovaný.
Gilbert Keith Chesterton (1874 – 1936)