barankova naves

Mezi povedené knížky ilustrátorky Vlasty Baránkové patří určitě ilustrace do knížky Milady Motlové Český špalíček pohádek, říkadel, hádanek, přísloví a písniček nebo ilustrace v knížce Markéty Zinnerové Čtyři uši na mezi či Kouzelný bubínek Jaroslava Janoucha.


A CO JSTE ILUSTROVALA DÁL?
Pěkná práce byla na ilustracích v knížce Jiřího Žáčka s pracovním názvem Jak se chodí do světa a práce na dvou svých autorských knížkách, které mi přijali v nakladatelství Albatros.

barankova kun400

KRESLILA ČI MALOVALA JSTE UŽ JAKO DÍTĚ?
Kam mi paměť sahá, vždycky jsem si kreslila a už od mateřské školky jsem nechtěla dělat nic jiného. Splnila jsem si tedy svůj dětský sen.

spalicek400 1
PROZRADÍTE NÁM SVŮJ SEN ILUSTRÁTORSKÝ?
Chodím často na besedy s dětmi a s radostí se věnuji svému tříletému vnoučkovi a vnučce. Vidím, jak vnímají knížky a jak jsou pro ně důležité obrázky v nich. Chtěla bych jednou ilustrovat slabikář - první učebnici, se kterou se setkávají. Je to vlastně přání, které jsem měla už v době, kdy byli ve stejném věku mí synové. Mým trvalým snem je ilustrovat knížku, která se mi tak povede, že budu sama se sebou konečně spokojená.

bubinek400

SPŘÁTELILA JSTE SE S NĚKTERÝM AUTOREM TEXTU, KTERÝ JSTE ILUSTROVALA?
Protože mi už pár let situace v rodině nedovoluje takřka vůbec cestovat, mé osobní kontakty s nakladatelstvími, autory a všemi, kteří se mnou spolupracují, jsou většinou omezeny na e-mail či telefon. Přesto se mi dost často stává, že když nepřijedu do Prahy já, přijedou do Brna oni za mnou. Tak jsem se poznala například s Danielou Krolupperovou, se Zdeňkem Svěrákem, nebo s Miladou Motlovou. Teď se zrovna domlouvám na setkání v Brně s Jiřím Žáčkem. Je to vždy velmi příjemné, užitečné a většinou to jedním setkáním nekončí.

spalicek400 2

CO VÁS V TUTO CHVÍLI NEJVÍCE TĚŠÍ A CO ROZESMUTŇUJE V OBLASTI DĚTSKÉ KNIHY?
Nikdy nebudu spokojená s tím, co vidím v tak velké míře na knižních pultech, v hračkářství, či na webu. Vše, co tak negativně ovlivňuje    myšlení a cítění dětí. Vždy mně potěší setkání s dětmi, u kterých vnímám dobrý vliv chytrých učitelek či rodičů. A těch není zas tak málo.

Inspirující myšlenky...

Jakmile vyvstane otázka času na čtení, znamená to, že není chuť. Neboť podíváme-li se na to blíž, čas číst nemá vůbec nikdo. Ani malí, ani mládež, ani velcí. Život je neustálou překážkou čtení. Čtení nesouvisí s organizováním společenského času, čtení je stejně jako láska způsobem bytí. Otázkou není zda mám či nemám čas číst (čas, který mi ostatně nikdo nedá), nýbrž zda si dopřeju nebo odepřu potěšení být čtenářem.
Daniel Pennac, Jako román