jagr portret v atelieru

Miloslav Jágr se narodil 8. června 1927 v Semilech. V letech 1945–1958 žil střídavě v Jablonci nad Nisou. Však zanedlouho se s manželkou Hanou přestěhovali za prací do Prahy. Přesto mu zůstal Jablonec nad Nisou, kam jezdil do domku za rodiči, druhým domovem.


Později pak často pobýval v bytě u jablonecké přehrady a brával tam i svou jedinou vnučku Terezku. „Měl spoustu nápadů a dar hravosti. Kamkoli jsme spolu šli, hned jsme byli obklopení spoustou dětí, protože když viděly, jak pro mě vymýšlí zábavu, chtěly se při­dat. Děda mi všechno ukazoval, učil mě poznávat stromy, kytky, zvířata a pak jsme si spolu sedli a kreslili. Líbí se mi, jakým stylem maloval lidi, zvířata, přírodu, tam je určitý způsob stylizace, ale pořád to vychází z reálné podoby,“ vzpomíná vnučka Terezka.

jagr doma 1

Mezi jeho jablonecké přátele patřil například Stanislav Urban, jablonecký patriot a ředitel Muzea skla a bižuterie. Spolu putovali krajem sklářů a zapadlých vlastenců. „Miloslav si ho velmi vážil, a když Stanislav zemřel, v nekrologu o něm napsal, že dal muzeu filozofii a obsah, že chtěl vrátit lidem kořeny identity a úctu k tvořivé práci.
„V posledních letech života se velmi sblížil s Petrem Vobořilem, bral ho skoro jako svého syna. Časopis Jizerská kóta, který Petr vydával, ilustroval a graficky upravoval; udělali spolu taky několik knížek.

Miloslav Jágr (1927–1997) svými obrázky vypravil přes 120 knížek, spolupracoval s dětskými časopisy, vytvářel plakáty, obaly na gramofonové desky, omalovánky, kalendáře i pohlednice. U nás i ve světě je považován za jednoho z nejlepších evropských ilustrátorů.

jagr skola

Vedle vlastní tvorby vedl na Vysoké škole uměleckoprůmyslové dlouhá léta Ateliér filmové a televizní grafiky, k jeho žákům patří například Jiří Barta, Pavel Koutský, Petr Sís, Michaela Pavlá­tová, Nina Čampulková nebo Matěj Forman. Americký režisér Gene Deitch si Jágra zvolil jako výtvarníka pro film Hloupá žába, za který dostali roku 1972 v USA Červenou stuhu za nejlepší animovaný film roku. Za svou tvorbu získal řadu ocenění u nás i v zahraničí.

jagr nepil

Jeho přítel spisovatel František Nepil o něm před lety napsal:

“Čas od času se narodí malíř, který má dar včarovat na papír náš kraj, naši zem. Člověk otevře knížku a z ní na nás zase dýchnou ty naše palouky a dvory, ty potoky k přeskočení i k nepřeskočení, stráně a návsi, a tátové a dědkové a strejdové, a mámy, tetky a babky našeho života, a nám je chvíli o pár let míň a nadlouho jsme o mnoho bohatší...”

jagr kluk

Miloslav Jágr ilustroval knihy Václava Čtvrtka, Karla Jaromíra Erbena, Eduarda Petišky, Františka Nepila a mnoho dalších.

Celkem se podílel na 150 titulech např. Špity Špity bábo, Podívánky, Špalíček českých pohádek, Krakonošova mísa, Náš Krakonoš, Pohádky z pekelce… Několik z nich také sám napsal – Kluk s křídly, Pan Tužka a slečna Pastelka, Jak zrzci udělali tmu nebo Osmý trpaslík Pana Háby.

jagr pohadky 1

birliban jagr

Ilustroval i mnoho klasických pro dospělé.
Anton Pavlovič Čechov: Humoresky, František Nepil: Střevíce z lýčí, Jan Šmíd: Čisté radosti mého života, Ota Hofman: Návrat na planetu Mikymauz, František Nepil: Kněžnin prsten, Ota Pavel: Zlatí úhoři, Jan Šmíd: Údolí nejčistších radostí, Susan Fountain: Místo na slunci.

jagr ilustrace cechov 2

ezop jagr


Inspirující myšlenky...

Lidstvo zcela evidentně spěje k úpadku: Šílený kolotoč výroby se netočí pro spotřebu, ale pro další výrobu. Tzv. konzumní společnost ve své podstatě nemá čas nic konzumovat. Jejím skutečným, byť skrytým cílem není spotřeba, ale výroba. Proto je potřeba najít v sobě vůli k rozbití onoho začarovaného kruhu a dopustit se suverénního, svobodného činu. Vymanit se ze sociální determinovanosti, která není ničím jiným než dovedně kamuflovaným otroctvím: otroctvím, které ovšem stejnou měrou postihuje bankéře i nádeníka. Je to otroctví práce, ve smyslu užitečné činnosti. Neboť člověk se odcizil sám sobě, to znamená zvířeti, které v něm přebývá.
Georges Bataille, Svrchovanost