cesta lesem kramska rizek 600
Je krása v detailu, nebo ve velké scenérii? Je intimita v řeči, nebo v tichém kontaktu s ostatními? Můžeme se ztratit v lese? Jak se cítíme, když konečně najdeme v lese cestu?

Pojďte s námi pozorovat krásný svět kolem nás.

Cestou na školní představení jsi v přeplněném autobuse přišla o křídla z kostýmu berušky. Namačkaná mezi lidmi ses nemohla ani pohnout, zatímco křídla berušky zmizela nad hlavami lidí a vylétla z okna někde nad křižovatkou ulic Červené a Bílé. Zdalipak, když zamrznete v prostoru, také zamrznete v čase? Ve skutečnosti budete pomalí jako lenochodi s veselou myslí „postiženou pomalostí“, ve které všechny vzpomínky utkvívají navždy.

rizek cesta lesem ilustrace

Oshima Museum of Picture books – Toyama v Japonsku ocenila v roce 2013 společný knižní projekt Pavlíny Krámské a Tomáše Řízka Kluk a Měsíc.

Cesta lesem / Pavlína Krámská / ilustrace: Tomáš Řízek / vydal www.milupublishing.cz
www.rizek-tomas.cz

Text/ Pavlína Krámská
Vystudovala obor sinologie–kulturologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Zabývá se současnou tchajwanskou literaturou.

rizek cesta lesem

Ilustrace/ Tomáš Řízek
Narodil se 1.10.1963 v Praze. V letech 1984–1988 formoval svůj výtvarný názor pod vedením malíře a grafika Jaroslava J. Králíka a kopírováním gotických madon. Jeho zájem se postupem času přesunul také k ilustracím pro děti a mládež. V oblasti dětské knižní tvorby ilustroval přes 50 titulů. Spolupracuje s nakladatelstvími ACME Cultural Enterprise Co. Ltd., Grimm Press Taiwan, Bohem Press Zürich, Gründ, Albatros Media, Mi:Lù Publishing a dalšími. Knížky s jeho ilustracemi získaly ocenění v Čechách i v zahraničí. Autor žije střídavě v České republice a na Tchaj-wanu.

Inspirující myšlenky...

Podíváme-li se kdekoli do historie veřejného školství a povinné školní docházky, najdeme u kořene ani ne tak mylný altruismus, jako spíše vědomou snahu vytvořit z lidí takovou masu, jakou si přály politické elity. Tvrdohlavé menšiny měly být donuceny splynout s většinovou masou. Všem občanům měly být neustále vštěpovány občanské povinnosti, které vždy zahrnovaly poslušnost státnímu aparátu. Ovšem, jestliže má být masa obyvatelstva vzdělávána ve státních školách, jak by se mohly státní školy nestat mocným nástrojem pro hlásání poslušnosti státním autoritám?
Murray N. Rothbard