panenka autaciAlbatros vydal v edici Ahoj děti – Dobrou noc další večerníček. Tentokrát je to třináctidílná série O panence Blažence z roku 1988. Scénář a námět vytvořila Marie Kšajtová, která nyní dala příběhům panenky a pana Jablonky i knižní podobu. 

Příběhů je v knížce deset a dají se číst nejen před spaním. Stejně jako v animované podobě jsou jednotlivé kapitoly Potěšením pro některou postavičku, s kterými se panenka a pan Jablonka potkává, doprovodné ilustrace jsou od paní Evy Šedivé stejně jako ve filmu.
Knížka má jiné možnosti, a proto věříme, že si ji s chutí přečtete a oceníte nápady zkušené ilustrátorky.

Malá ukázka pro radost:

„Nech toho, povídám, nebo místo třešní přivezeš do obchodu marmeládu,“ napomenula panenka znovu rozjařeného řidiče.
Pan Jablonka zas nic, jel s třešněmi jako sanitka s pacientem.
Aha, chce, aby se stalo, co neviděl ani ve snu, řekla si Bláža a pohodila hlavou, až se jí třešňové náušnice zhouply.
V ten okamžik auto pana Jablonky zastavilo. Řidič překvapeně vykulil oči. Ještě víc se podivil, když se kapota auta sama nazvedla a otevřela jako křídla piana. A zpod ní vykoukla koňská hlava a hlasitě zařehtala! Hned potom vyskočil černý kůň, za ním bílý, a nakonec vyběhlo celé stádo koní.
„Vraný koně, i vy, bělouši, běžte se trochu proběhnout. Nebudete přece sloužit tomu poděsovi. Vždyť ani neví, jak se s vámi správně zachází,“ volala na koně panenka jako rázná pasačka.
A koně hned dup, klap, rychle odcválali pryč. Pan Jablonka ztuhl a zezelenal jako špenát. Než se stačil vzpamatovat, vyskočil z auta ještě osel. Zastavil se na silnici a zahýkal.
„Ten čeká na tebe, pane Jablonko. Nalož na osla třešně a jeď dál“ řekla panenka a ani nemrkla.

Marie Kšajtová: | Panenka a auťáci | Albatros, 2012

Pohádky pro děti – nové knihy

Strom pohádek z celého světa si získal srdce dětí i rodičů i po padesáti letech

Opravdu ojedinělá sbírka krátkých i delších pohádkových příběhů, napínavých, veselých i poučných zaujímá přední m...

Něco za cibulku, něco za pirožek. Populární pohádky Věry Provazníkové s ilustracemi Václava Houfa

V roce 1982 vydalo nakladatelství Blok výbor pohádek Věry Provazníkové Něco za cibulku, něco za pirožek s ilustrace Václava H...

Hans Christian Andersen a jeho slavné pohádky s ilustracemi Jiřího Trnky

Hans Christian Andersen (1805-1875) byl za svého života spisovatel v nejširším smyslu: psal básně, romány, povídky, dramata. T...

Nejhezčích dvakrát sedm pohádek. Libozvučná čeština od Hrubína a jedinečné ilustrace Jiřího Trnky

  Známé pohádky přebásnil František Hrubín libozvučnou češtinou a vznikla půvabná knížka pro malé děti, jejíž k...

Kouzelné pohádky vánočního zvonku Františka Kožíka

Vánoce – to bylo pro Františka Kožíka kouzelné slovo, znamenaly pro něj nejen vzpomínky na dětství, ale i právě prožívan...

Inspirující myšlenky...

Chomský zmiňuje obrovské množství kapitálu, který je investovaný do reklamy a marketingu a „doma“ se užívá především k udržení konzumní společnosti. Před několika lety si „markeťáci“ uvědomili, že nezasahují velkou část společnosti. Protože nemá peníze - děti. A tak bylo vynaloženo spousta úsilí a přemýšlení jak vyvinout propagandu zamířenou na děti. Aby otravovali a škemrali u svých rodičů. Tahle disciplína aplikované psychologie, anglicky „nagging“ se nyní již vyučuje jako předmět na vysokých školách. Tady má Noam výborný vhled, že reklama podvrací trh. Neboť podle teorií ekonomie je trh založený na informovaných spotřebitelích, kteří dělají racionální rozhodnutí. Ale když se podíváme na televizní reklamy, jsou udělané tak, aby vytvořily neinformované spotřebitele dělající nerozumná rozhodnutí. To samé se děje ve volbách, které stojí na PR průmyslu (mluví o USA, analýza dalších států by byla velice zajímavá). Ten se rozhodně nesnaží vytvořit dobře informované voliče dělající rozumová rozhodnutí. Stejné techniky, které se používají k podlomení trhu, se používají k podlomení demokracie.
Noam Chomsky a Andre Vltchek, On western terrorism