Vzdělaní hledají způsob. Nevzdělaní hledají důvod.

A+ A A-

Paperback. Stručná historie nejrozšířenějšího typu knihy

paperback first

Paperback jsou knihy s měkkou vazbou, neboli brožované. Ilustrace jsou většinou na obálce a kniha obsahuje z velké části pouze text. Tento způsob výroby knihy se využívá u titulů s malým nákladem, u prvních vydání knih a testování trhu nebo u literatury brakové, aby se maximálně snížila cena.


Trochu historie, nikoho nezabije...

Jako první začal využívat tento druh knih německý nakladatel Albatross Books v roce 1931, i když sporadicky se paperbacky objevovaly už před rokem 1930. Zásadní rozmach přináší až firma Penquin Books. Všechno začalo tím, že v roce 1934 se majitel firmy, Allen Lane, vracel z návštěvy Agathy Christie a jejího manžela Maxe Mallowana v Devonu. Po cestě byl velmi negativně překvapen nabídkou knih na stanici Exeter a proto se rozhodl vytvořit nový nakladatelský projekt s knihami, které nebudou dražší jak krabička cigaret.

První knihy vycházejí v létě 1935.
Jsou to díla Ernesta Hemingwaye, André Mauroise and Agathy Christie. Tak začala slavná éra brožovaných knih Penguinu, který je dodnes jedním z největších producentů paperbackových knih na světě.

V roce 1939 začal vydávat paperbacky v USA Robert de Graaf s partnery Simon & Schuster. Vzniká další termín pro tyto knihy - Pocket Books.
Po porážce nacismu se v roce 1949 objevuje další fenomén paparbackové literatury, Harlequin. Tato firma se zaměřují na kýčovitou a brakovou červenou knihovnu a existují dodnes.
V poslední době se mimo klasické komiksové sešity (Comic books) objevuje další typ tzv. Grafický román (Graphic novels), který je komiksovou podobou beletristických děl.

Když si uvědomíme, že knihy se mohou tisknou i ve velmi levných a méně kvalitních tiskárnách Asie, pak cena knih je opravdu na hranici několika dolarů. To umožňuje i jinou distribuci a marketing. Knihy se ve velkém objevují na novinových stáncích, v obchodních řetězcích, barech, letištích. Vzniká dokonce svébytný typ paperbacku tzv. letišní román.
Dnes podle britské asociace vydavatelů je 81% beletrie a populárně naučné literatury vydávané jako paperbacky. Z toho beletrie je skoro 90%.

Česko v tomto tvoří výjimku, protože při výrobě v ČR prý není velký cenový rozdíl mezi pevnou vazbou a brožovanou.
Navíc jsou prý Češi zvyklí na knihy s pevnou vazbou a upřednosťují její nákup. Firma Levné knihy, která se na výrobu paperbacku zaměřuje si ale rozhodně nemůže stěžovat na malý obrat. Navíc jsou takto mnohem víc přístupnější studentům, protože jejich cena je víc jak poloviční.

Konec paperbacků?
Éra digitálních čteček a nové marketingové linie prodeje knih je tady. Už několik let existují na trhu čtečky, které umožní četbu textu z digitalních souborů a umožňují archivovat až několik set knih v jednom zařízení, které se bez problémů vtěsná do malých ženských kabelek nebo do pánských taštiček zženštilých fotbalistů. Tento příklad berte samozřejmě jako pokus o nejapný žert, protože jak známo, fotbalisti knihy nečtou.

Photocredit Penquin: Zakladatel Penquin Books, Allen Lane.

Paperback Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Paperback

Nakladatelství Penquin Books: http://www.penguin.co.uk

OBRAŤE LIST A ČTĚTE DÁL... historie knihy paperback Penquin Books

Přidejte informaci k článku

Bezpečnostní kód
Obnovit